
 

Media History Monographs 8:1 (2005-2006) 
 

 

Establishing Public Broadcasting 
Monopolies: Reappraising the British 

and Norwegian Cases 
 

Asle Rolland 
 

The Norwegian School of Management BI 

Center for Media Economics 
The Norwegian School of Management BI 

Nydalsveien 37, N-0442 Oslo, Norway 

E-mail: asle.rolland@bi.no 

And 

Statistics Norway 

Department of Social Statistics 
P. O. Box 8131 Dep., N-0033 Oslo, Norway 

 

The British Broadcasting Corporation (BBC) pioneered a development that from the 1920s 
onwards led to the establishment of broadcasting monopolies all over Europe. This essay 
reviews a comparative study of the origins of the British and Norwegian monopolies, in which 
their establishment is explained as the result of constraints on the policymakers. Also reviewed 
is an attempt to justify the Norwegian monopoly - indirectly the broadcasting monopoly 
institution as such - as economically and legitimately unavoidable. The essay argues that the 
British and Norwegian policymakers did have freedom of choice. In both countries the 
unfounded but imperative demand that broadcasting must be nation-wide was used to secure 
the transfer from private to public broadcasting. Once it had served its purpose, however, and 
the state monopolies were established, this demand was relegated to the second rank of public 
service broadcasting principles. The essay further argues that for the policymakers the 
establishment of state-controlled broadcasting monopolies was a political goal in itself, and not 
a means to correct market failures as in macroeconomic theory.   

 

©2005 Asle Rolland



Media History Monographs 8:1                    Rolland: Establishing Public Broadcasting Monopolies 
 

 1 

Establishing Public Broadcasting Monopolies: 

Reappraising the British and Norwegian cases
1. Introduction 
 
Great public institutions have their official 
historians. The British Broadcasting Corporation 
(BBC) has Lord Briggs,1 the Norwegian 
Broadcasting Corporation (NRK) Hans Fredrik 
Dahl.2 The comparison of the two institutions has 
no official historian, but it does have the doctoral 
thesis of Trine Syvertsen,3 professor of media and 
communication at the University of Oslo. Her 
topic is important. The BBC pioneered a 
development that from the 1920s to the 1950s led 
to the establishment of broadcasting monopolies 
all over Europe.4 Syvertsen compared the original 
with one of its copies. Her study therefore has 
potential to explain, at least partly, why all 
European countries converged to a common 
broadcasting model distinctly different from the 
one already implemented in the USA.  
 Britain has a reputation as inventor and 
exporter of institutions. It is therefore proper to 
ask whether what happened was the diffusion and 
subsequent adaptation of another great institution 
invented by the British, that of the public 

broadcasting monopoly.5 Did Britain have the 
solution to what all Europeans could see–or hear–
was the problem with the American model of 
radio as unregulated free enterprise: its creation of 
complete chaos in the ether, with all stations being 
interrupted and disturbed by the signals of their 
competitors? Did the chaos appear as the 
American "penalty for taking the lead," and the 
monopoly as the European "advantage of 
backwardness"?6  Or did the Europeans lack the 
freedom of choice that enabled the Americans to 
continue with private broadcasting and 
competitive radio markets even after the 
introduction of public regulation in 1927?  Where 
the Europeans somehow compelled to chose the 
monopoly?  
 Trine Syvertsen argues that the Europeans did 
have freedom of choice, but constraints narrowed 
down the alternatives. The establishment of 
private, competitive, commercial radio markets 
was not impossible, but the factors leading to 
public monopolies financed by license-fees 
weighed more. The market model required 
strenuous efforts uphill, the monopoly model 

could more easily be established downhill. Hence 
Britain and Norway, as well as all the other 
European countries, chose the monopoly.  
 The outcome of the process obviously 
supports her opinion. The arguments in favor of 
monopoly must have made the greatest impact on 
the decision-makers. Particularly strong was of 
course the argument that constraints limited the 
freedom of choice. However, the argument does 
not presuppose that freedom really was limited. It 
is sufficient that influential actors were induced to 
see the options in that way.  
 This essay challenges Trine Syvertsen's notion 
that constraints narrowed the alternatives. It 
argues that the broadcasting monopoly was 
neither a technical necessity nor an economical or 
political one, but the deliberate choice of 
interested parties preferring the monopoly above 
market competition, actors with sufficient power 
and influence to have it their way. The analysis 
will also pay a visit to Hans Fredrik Dahl, who in 
his history of the NRK argued for the 
broadcasting monopoly as a necessity according 
to economic theory. 
 The assertion that the European states had 
freedom of choice raises the question of what then 
made them all choose the same solution, the state 

owned and/or state-controlled broadcasting 
monopoly. Even this question may be answered 
inductively on the basis of individual cases. An 
attempt to explain the Norwegian monopoly from 
the macro economist's point of view has been 
made by Egil Bakke, former Director of the 
Norwegian Competition Authority. A macro 
economist in a society with basically a market 
economy will obviously consider market 
competition the normal state of affairs and state 
monopoly the exception to the rule, i.e. the 
reverse of the position held by Trine Syvertsen 
and Hans Fredrik Dahl. Hence for Bakke the 
purpose of the state monopoly, like any public 
regulation, must be to correct market failures.7  
However, that position was challenged by Allan 
Brown8 when he maintained that "the state 
intervenes in broadcasting markets not on the 
basis of economic criteria," but because of the 
"perceived social importance of the broadcasting 
media and their potential influence on values, 
attitudes and beliefs."  
 This essay follows Brown up to that point. It 
does not follow Brown when he later maintained 
that for this reason the state intervenes "to achieve 
social objectives such as the promotion of 
education, equity, national identity, and social 



Media History Monographs 8:1                    Rolland: Establishing Public Broadcasting Monopolies 
 

 2 

cohesion." Instead, the essay will argue that the 
main reason for state intervention has been to 
prevent others from influencing the values, 
attitudes, and beliefs of the citizens. Its thesis is 
that regulation itself has been the goal for 
European state broadcasting policy, at least in 
Norway, probably in Britain, implying that 
whatever has been said about the purpose of 
regulation, has been merely means for the 
regulatory goal. It argues the thesis of public 
choice theory that the state's primary concern is its 
own self-interest.9 The motive for European state 
intervention in broadcasting negated that of the 
USA, where the seminal thinking was that the 
state should protect the right of others to influence 
the values, attitudes, and beliefs of the citizens.   
 Bakke's economic study presupposed that 
regulation is a means to broadcasting ends. Hence 
his issue was whether the means have been 
necessary because the market would produce 
undesired results, sufficient because regulations 
produce desired results, and adequate because the 
benefits of regulating are greater than the costs. 
Bakke asked, that too like in public choice theory, 
whether state interference to correct market failure 
result in government failure.  
 This study presupposes that regulation has 
been the aim itself. However, in the language of 
dialectics we must ask what is the synthesis of 
regulation as means and goal. The answer is 
regulation as both:  

• Regulation as means because it has been 
intended to serve a purpose, and  

• Regulation as goal because that purpose 
has been regulatory. 

 The synthesis is regulation with a defensive 
aim, with the state's aim being to prevent others 
from using broadcasting for their purposes. State 
broadcasting policy has been cultural defense and 
security policy. Its foremost purpose has been to 
protect the state against any foreign power and 
national private power. Even the rhetoric of 
Norwegian State broadcaster NRK as the foremost 
defender of the national culture10 is means to the 
end of state control.       
 
2. Britain and Norway 
The vast majority of the European broadcasting 
monopolies were owned by the state, but a few 
were private. The BBC was both, but at different 
times. The first BBC, the British Broadcasting 
Company, was established as private monopoly in 
1922. It continued as state monopoly, the British 
Broadcasting Corporation, from 1926. Already 
between the two births of the BBC monopolies 

were established in several European countries. 
The Norwegian monopoly of NRK, operating a 
single radio channel, came relatively late, in 1933. 
At that time 591 radio stations were operative in 
the United States.11   
 Like the monopoly, the idea of public service 
broadcasting is a British invention. It is unclear 
how much was known about the BBC when the 
monopoly issue came up in Norway, and the 
parliament complained it still did not know 
enough when making the decision in 1933,12 
which weakens the diffusion of British institutions 
theory. What is clear, however, is that the BBC 
eventually became the ideal model, not least for 
the NRK itself.13 
          Syvertsen studied the origin of public 
broadcasting both in Great Britain and Norway.14 
Her main explanation for the monopolies of BBC 
and NRK may "with some justification"15 be 
subsumed under the assumption of market failure: 
"The technical and economic constraints narrowed 
down the alternatives, and left the policy-makers 
with the problem of creating an institutional form 
which was both economically viable and more 
legitimate than the private companies." However, 
only "with some justification" because the 
assumed market failure must be political–the 
market producing a result the state would not 
like–rather than imperfection, the market 
producing less than the welfare optimum due to 
the product being a public good. 
 Syvertsen states that broadcast products are 
public goods in the sense that distribution is non-
excludable and usage non-rival. However, neither 
in Britain nor in Norway was it suboptimal 
production of the public good "broadcasting" that 
motivated state intervention. It was motivated by 
suboptimal distribution relative to the politically 
desirable. The state intervened because the market 
was considered unable to produce nationwide 
broadcasting. What would restrain the market 
from this was not lack of exclusiveness, as the 
distribution had no impact on the product's 
character of being a public good. What would 
restrain was that the costs would exceed the 
benefits of making the product available for more 
non-rival users. The motivation for state 
intervention was an assumption that the market's 
limit for profitable distribution was less than 100 
percent of the population. Market failure was here 
equal to the assumed discrepancy between the 
natural market and the politically desirable. The 
market did function, but the politicians did not 
want what they thought it could offer.  
 According to Leif Johansen,16 this makes use 



Media History Monographs 8:1                    Rolland: Establishing Public Broadcasting Monopolies 
 

 3 

of the term "market failure" improper. The 
rationale for "distribution failure" is here the same 
as for "merit goods," i.e. not that externalities are 
demonstrated, but that "governments adopt a 
paternalistic role by intervening in broadcasting 
markets and substituting their own preferences for 
those expressed by individual consumers."17 
 The motive for state intervention was hardly 
to increase production of the public good until its 
welfare optimum, as presupposed by economic 
theory. Intervention to expand distribution must 
reduce production of the public good, and this 
indicates that the politically desirable was lower 
production of the public good than the market 
could offer. In the market distribution would be an 
expense, and limited to customers giving a net 
return that could be used to increase the 
production. Non-excludability is an income 
problem, how to obtain income from free riders, 
not a cost problem. State intervention, however, 
had as motive to expand distribution beyond the 
limits of the profitable market. The capital used to 
expand the distribution could instead be used to 
increase the production. Therefore, in the market 
distribution would supply the production with 
capital. With state intervention, distribution would 
drain the production of capital.         
 Syvertsen argues against the "technological 
determinism that permeates many debates on 
broadcasting" and maintains "a communication 
system can be organized in many different ways, 
and that one communication technology can be 
implemented into many different institutional 
forms. The broadcasting technology, for example 
could have been organized as a series of local 
stations, a national network, an educational 
service, an interactive communication system and 
a commercial enterprise, to mention just a few 
alternatives." But "the possibilities are not 
endless, however. On the one hand the 
alternatives are limited by the type of 
communication under study (the 'technology') and 
by the general constraints of the social structure. 
On the other he says in Public Television, they are 
limited by the specific composition of economic 
and social forces in the society and the period 
when the communication system is established." 
Syvertsen therefore ends up herself explaining the 
establishment of the monopolies in a deterministic 
way. "Constraints narrowed down the alter-
natives."  
 
3. The Constraints Theory Re-examined 
Let us consider the most important of these 
constraints. "The primary constraint limiting the 

options open to broadcasting policy-makers in the 
1920s and 1930s was the scarcity of 
wavelengths," Syvertsen says. This "scarcity of 
frequencies meant that each country would have 
to make do with a very limited supply of 
channels." Syvertsen is not alone in expressing 
this opinion. For more than half a century it was 
an undisputed truth, cp. for example Rolland & 
Østbye: "broadcasting satisfies any requirements 
for speaking of 'natural monopolies' based on the 
utilization of natural resources."18  
 However, this assertion may be contested. 
Garnham maintained in 1983 that "the public 
service concept is based upon scarcity of 
frequencies … is simply untrue. … Channels have 
been limited, whether rightly or wrongly, for 
social and economic, not technical reasons."19 
Indirectly the Norwegian Telegraph Board said 
the same in 1930, in a dossier to substantiate the 
need for a nation-wide state monopoly. 
"Broadcasting has proven to be a profitable 
business in the larger towns and densely 
populated areas of the country, but this will 
certainly not be the case in sparsely populated 
areas, and they constitute the main part of our 
country."20 Contributing to profitability was no 
doubt that the state had granted the broadcasters 
local monopoly rights, but the Telegraph Board 
did not argue that this was an unavoidable 
inconvenience with the arrangement. The Board 
argued without reservations that radio would be 
profitable at the local level. What necessitated 
state monopoly was that radio would not be 
profitable at the national level.  
 No doubt there was shortage of frequencies in 
Britain 1926 and Norway 1933, just like there was 
shortage in the USA, where as early as in 1922 
there were 378 radio stations operative, a figure 
rapidly increasing to 585 in 1925.21 Shortage 
implies there is need for entrance and traffic 
regulation, and in accordance with David Easton's 
well-established definition of politics is it a public 
responsibility to conduct the authoritative 
allocation of scarce resources.22 The alternatives 
to state regulation are "first come, first served" 
and private "regulation" by coercion. The latter 
happened in Norway when the radio monopoly 
was broken and the state left for the local radio 
stations to distribute transmission time in towns 
where the number of stations exceeded the 
number of frequencies.23  However, state 
sovereignty over distribution must not be exerted 
as an admission control with private entrance 
being prohibited. It may also be exerted as traffic 
regulation for the greatest number of private 



Media History Monographs 8:1                    Rolland: Establishing Public Broadcasting Monopolies 
 

 4 

actors. In the United States limited capacity led to 
the Dill-White Radio Act of 1927 and the Federal 
Radio Commission (later FCC) for the distribution 
of frequencies to private stations. In Europe it led 
to state monopoly. 
 According to Syvertsen, "these technical 
limitations were further reinforced by the 
economic constraints." To these she reckoned the 
problems of making free riders pay, but 
apparently they did not scare private investors, as 
there were many enthusiasts who wanted to start 
radio stations both in Britain and Norway. 
Already in 1922 nearly a hundred British radio 
manufacturers had applied for a broadcasting 
license.24 To some extent the problem of making 
free riders pay was brought about by the state 
itself, as "the PTT's, which were responsible for 
the collecting of fees and enforcing the law that 
required listeners to pay, were reluctant to be seen 
to operate on behalf of the private companies."25 
 Syvertsen repeats the frequently made 
assertion that "establishing terrestrial broadcasting 
networks was an extremely costly venture in all 
countries, and the funds needed to establish a 
multi-channel system would have been impossible 
to raise in a period characterized by great 
economic problems." This monopoly argument 
was also put forward by the Telegraph Board in 
1930, as the quote above continues like this: "A 
large number of the broadcasting stations, that 
must be placed partly along the coast, partly in the 
interior, in order to complete the broadcasting 
system in such a way that the program 
transmission will reach most places in our 
country, will according to our calculations most 
likely yield a deficit. Is the whole country to take 
part in broadcasting, the profit from operating the 
large stations must cover the deficit of the small 
ones. This is the procedure we followed when 
developing the telegraph and the telephone."  
 The Telegraph Board did not argue for the 
natural monopoly based on exploitation of limited 
resources, or for monopoly as the "natural" 
outcome of market competition due to unlimited 
economies of scale. The Telegraph Board argued 
for the necessity of internal subsidies. Once more 
the argumentation presupposed the necessity of 
nation-wide broadcasting. Furthermore, it 
presupposed that no private investor would want 
to develop broadcasting in this way, a 
presupposition that incidentally was contrary to 
the existing evidence, as the private broadcasters 
had their own national plans they intended to 
pursue in order to increase their income from 
listener licenses.26 The Telegraph Board did its 

best to undermine the trustworthiness of the 
private plans by referring to calculations showing 
that continued private development of nationwide 
broadcasting would result in redlining of non-
profitable areas. Even imposing a development 
demand on the private concession holders would 
apparently not counteract this. The only guarantee 
against redlining was to entrust the state's 
telecommunications monopoly with the task to set 
up a nationwide broadcasting network.    
 Syvertsen assumes that even if private actors 
should find broadcasting interesting as a long-
term investment, the state was the only actor that 
during the depression of the 1920s and 1930s was 
able to provide the initial capital. With public 
savings as the prescribed method for combating 
economic crisis,27 one should think the state had 
enough problems to solve for the limited means it 
collected from a largely unemployed population. 
The argument begs the question, then the opposite 
reasoning is equally obvious: precisely because 
there was depression, unemployment, and 
shortage of money, the state could not afford to 
use its resources on idle activities like 
broadcasting. They were needed to keep the 
population alive. Under such circumstances it was 
impossible to develop broadcasting further than 
private investors found profitable. Incidentally, 
the state thought so, too, at least in 1924, when 
"the poverty of the state resulted in a solution 
based on private capital," as NRKs historian 
notes.28 The interim solution was to license a 
private company with transmission rights for a 
radius around Oslo, the nation's capital and largest 
market.  
 What made broadcasting "extremely costly" 
was nation-wide distribution.  "Should the whole 
country take part in broadcasting" was the 
Telegraph Board's reason for the cost problem. 
The whole country should. "In both countries the 
geographical expansion of the services was seen 
as a primary target from the very beginning," 
Syvertsen says.29 The Telegraph Board said it like 
this in 1930: "Broadcasting must be organized so 
that it works as a unified arrangement for the 
whole country. Its primary purposes must be, as it 
often has been said, enlightenment, education, 
entertainment, and ordinary information service. It 
must aim at fulfilling its high cultural task in the 
best possible way and with the most perfect 
technical means available."30 We notice the 
validity of an observation made by Bakke, that 
"political interference is often characterized by a 
maximizing mentality: Only the best is good 
enough. In the market the actors normally will 



Media History Monographs 8:1                    Rolland: Establishing Public Broadcasting Monopolies 
 

 5 

optimize: Good enough is the best."31 The 
Telegraph Board did their best to validate the 
statement that broadcasting would be "extremely 
costly."     
  However, the Telegraph Board did not think 
that the state should finance the development of 
nationwide broadcasting. The market should 
finance it. The quote from the Telegraph Board 
continues like this: Broadcasting "should 
furthermore be organized so that it works 
economically as a unit for the whole country, and 
should by means of listeners' license fees and 
other duties be able to pay its expenses and not be 
a burden to the Treasury or local public budgets." 
Where after the income source for NRK was 
widened to include advertising, as for its 
forerunners, until the German occupants abolished 
it upon arrival in Oslo in April 1940.32 
 Syvertsen's argument is that the extreme costs 
of establishing terrestrial broadcasting networks 
made state monopoly unavoidable. However, the 
extreme incomes necessary to cover the costs 
should come from the market. Since advertising 
merely contributed some 3-4 percent of NRKs 
income budget,33 there is reason to wonder if not 
private owners would have been better positioned 
to cover the costs. The 1930s marked the 
breakthrough for advertising in Norway.34 
 Syvertsen adds that at any rate a "multi-
channel system" would be prohibitively costly. 
Therefore, all means must be used for a "single-
channel system," and that implied monopoly. 
Indirectly the argument confirms it was 
technically possible with a multi-channel system. 
It excludes the option that the single frequency 
could be shared by competing companies, which 
is what the Norwegian State now demands that 
competing local radio stations must do. Most 
important, however, is the presupposition that a 
"single-channel system" is cheaper than a "multi-
channel system." This condition is obviously only 
true together with an additional condition that "the 
single channel" is nation-wide. From 1923 
onwards a Norwegian "multi-channel system" had 
emerged, from 1925 based on concessions for 
local broadcasting. There were companies in 
several towns, and considerable potential for 
expansion. The system was not very different 
from what the state introduced for local television 
almost seventy years later. It empowered the state 
to regulate the markets in space and time (i.e. the 
extension and duration of the license, ownership 
rules, and program rules), and gave scope to 
establish competition within each market if more 
than one interested party came forward. And it 

would be "profitable business," as the Telegraph 
Board said in 1930.  
 
5. The Demand for Nation-wide Broadcasting 
In Dahl's history of Norwegian broadcasting 
1920-40,35 commissioned by the state monopoly, 
the issue of "Central or Local Broadcasting" is 
devoted a whole chapter. It starts with the 
statement that "the expectations of change 
covering all of broadcasting in the 1920s 
concerned its expansion for city to country matter 
for Norway. In the long run it was impossible to 
limit radio to Oslo, Bergen, and a couple of other 
cities. That was obvious for everyone with a 
brain."36 Whereupon the historian lists all the 
obstacles, counterarguments, and resistance 
against nation-wide broadcasting: A small and 
scattered population, long distances and difficult 
topography (which according to Dahl was turned 
into an argument for the need of nation-wide 
radio), a government that preferred decentralized, 
private radio, radio stations that preferred private 
and decentralized radio, local patriotism and 
resistance against the ambitions of the Oslo 
station to become national. The establishment of a 
nation-wide service was certainly not in response 
to consumer demand. On the contrary, 
broadcasting was centralized against the 
expressed wishes of the listeners, NRK's historian 
observes.37  
  Apparently Syvertsen contented herself with 
reading the introduction to the chapter, as in her 
analysis the need for nation-wide broadcasting is 
taken for granted. Probably this explains why she 
does not account for its origin. It does not seem to 
stem from those who otherwise would not "take 
part in broadcasting." She writes about the 
difficulties finding expressions for "the public as 
citizens active in the broadcasting debates," and 
states, "judging from the number of submissions 
received by the early broadcasting committees, 
there was no widespread citizen-interest in matters 
of broadcasting policy. Neither the Crawford 
Committee in Britain and nor the Vigstad 
Committee in Norway received more than a 
handful of comments from bodies with no vested 
interest in broadcasting"38. The Norwegian 
Association of Radio Listeners was against 
centralized state broadcasting and in favor of 
regional, independent, and private stations.39 An 
"extreme view" that closed the doors to the 
decision-makers for the association, NRK's 
historian notes.40 
 Neither did the demand for nation-wide 
broadcasting stem from "rival cultural and 



Media History Monographs 8:1                    Rolland: Establishing Public Broadcasting Monopolies 
 

 6 

informational interests," as Syvertsen calls them, 
i.e. "the press, the concert-givers, the proprietors 
of theatres and music halls, and owners of 
dramatic, musical and literary copyright." They 
"all saw broadcasting–at best–as an unwelcome 
competitor."41  Nor did the demand stem from the 
advertisers. Perhaps there were not so many 
national advertisers in Britain and Norway in the 
1920s and 1930s. However, even those who 
existed had no reason to demand maximization of 
the radio's national coverage, as their interests 
would be linked to the opportunities for making a 
"profitable business," without prohibitive 
distribution costs. This indicates that their natural 
market would coincide with what private radio 
could offer. What the potential listeners were 
concerned; there is little reason to believe they 
would demand national coverage from private 
companies. They would probably demand that 
state radio was universally available, but it does 
not seem that such claims were advanced. If they 
did, it seems more likely the argument would be 
that state owned radio should be available to all, 
than the opposite, that radio is available for all and 
therefore it must be state owned. 
 There remain two stakeholders with strong 
positive interests in the introduction of nation-
wide broadcasting: the state itself and the radio 
manufacturers.  
 
6. The State and the Radio Industry 
The original business idea for broadcasting was to 
make money on the receivers. Programs were a 
necessary expense to make consumers buy radio 
sets. The British Broadcasting Company, the 
Corporation's forerunner, was a cartel of radio 
manufacturers that were licensed by the Post 
Office to broadcast, financed by license fees. The 
two main features of the BBC as well as the NRK 
model, monopoly and license fee were then 
already established.42 It was the Post Office that 
"persuaded the manufacturers to form themselves 
into a cartel which represented the interests of the 
industry with which the Post Office could 
negotiate."43 As for the Norwegian forerunners of 
the monopoly there was already established an 
arrangement implying that broadcast required 
permission from the Post Office. However, this 
was not considered sufficient to prevent repetition 
of the chaos that broke out in the USA, with 
virtually free market entry, and the Post Office 
was unwilling to negotiate between rivaling 
interests in the British radio industry. The Post 
Office was rather unwilling to govern, to 
undertake the apportioning of scarce resources 

that is due to a public authority. Instead it 
preferred that an industry cartel, open to all 
manufacturers, did the job.       
 The Post Office saw the broadcasting license 
as an income source, "indeed, one of the most 
scandalous features of early broadcasting was the 
percentage of the license fee retained by the Post 
Office to increase the annual amount it earned for 
the Treasury."44 A similar taxation, with 20 
percent of the license and receiver fees directly 
into the Treasury, was introduced for the 
Norwegian private concession holders.45 In fact 
even the Norwegian Broadcasting Corporation 
(NRK), established because radio was "extremely 
costly" and therefore unsuited for private owners, 
should be a net contributor to the public purse.46  
 Since the state initiated the private radio 
monopoly and the license fee from which it 
intended to earn money, it seems peculiar that the 
state should have strong objections to the private 
radio monopoly and be unwilling to collect the 
license fee, two of the circumstances that 
according to Syvertsen "narrowed down the 
alternatives" until state monopoly was 
unavoidable. Admittedly, the private commercial 
monopoly is in discord with the market economy, 
and the Sykes Committee, appointed by the Post 
Office in 1923 to settle the disputes around the 
license collection, was skeptical to it.47 However, 
the license collection dispute was a conflict 
between radio manufacturers, and critique of the 
monopoly came from small manufacturers fearing 
the dominance of the big. Industrial 
considerations, not concern for the consumers, 
initiated monopoly criticism. Even the first 
criticism of the transmission monopoly was 
industry motivated: the popular press feared a new 
competitor.48 
 Incidentally, the British Broadcasting 
Company did not monopolize market entry as this 
was perceived, then the company was open for all 
British radio manufacturers.49 From the same 
perspective neither would NRK, if The Telegraph 
Board had succeeded with its proposal of leaving 
program production to the Norwegian Press 
Association. BBC's forerunner rather resembles 
what Olsen calls the negotiating state model, 
where "the citizens (here the manufacturers) 
primarily are members of interest associations," 
where the elected political leaders do not have 
"the authority and power necessary to direct 
society's development,"50 and where after society 
is governed through negotiations with the interests 
subject to governance. The first BBC may even be 
considered a more open and democratic model 



Media History Monographs 8:1                    Rolland: Establishing Public Broadcasting Monopolies 
 

 7 

than the one characterizing Norway and other 
corporatist democracies in the golden age of 
"negotiate economy and mixed administration,"51 
when there was a clear international tendency 
towards enclosure of membership markets, as well 
as, contact with public authorities, particularly in 
the primary economy, but also considerable 
tendencies towards cartels in the secondary and 
tertiary sectors.52 The introduction of a 
manufacturer model was in fact attempted in 
Norway, too, and "rough means were proposed for 
the coercion of Norwegian radio interests into co-
operation in a cartel under public control."53 An 
organization model that was discussed for the 
NRK was "a private limited company where the 
state held a considerable stock."54 The idea fell 
not on principal anti-monopoly grounds, but 
because it was not believed capable of raising the 
capital necessary "for all inhabitants of the 
country in reasonable near future to take part in 
broadcasting."            
 In Britain the idea of nation-wide 
broadcasting came from John Reith, General 
Manager of the British Broadcasting Company 
from 1922. Reith's ambition was to transform 
BBC from a private company to a public 
corporation.55 For this purpose he published 
Broadcast over Britain in 1924, where he 
launched four basic principles for a national 
broadcasting system: 1) Absence of commercial 
motive, 2) independence of political interests, 3) 
nation-wide transmissions, and 4) program 
quality.56 Reith repeated his arguments in a 
memorandum to the Crawford Committee, which 
also was appointed by the Post Office, in 1925, to 
solve the conflicts around the collection of the 
license fee.57 The Crawford Committee swallowed 
the bait, "unquestioningly accepted the necessity 
of a broadcasting monopoly, and recommended 
that the private company be replaced by a 'Public 
Commission operating in the National Interest.'"58 
New Year's Eve 1926 the British Broadcasting 
Company was dissolved for the next day to rise 
again as the British Broadcasting Corporation. 
Director-General from 1927 to 1938: John Reith. 
7. A Strategy for State Take-over 
It seems appropriate to confront Reith's four basic 
principles for broadcasting with public choice 
theory. Economists who study behavior in the 
marketplace assume that people are motivated by 
self-interest. Public choice economists make the 
same assumption about persons acting in the 
political sphere, among them the directors of 
public broadcasting companies.  
 In a public choice perspective a greater degree 

of freedom and independence will be a goal in 
itself–complete end control over issues affecting 
one's interests. Reith sought independence, and as 
the power analyst Gudmund Hernes says, an 
actor's independence is "equal to the actors 
dependency of himself."59 Hernes defines 
autonomy as "the share of control actors have 
over their own interests."  
 When Reith did not conceal his aim, but 
launched it for the state appointed Crawford 
Committee, it was because he needed allies to 
reach it. Reith's strategy for independence must 
necessarily have had two steps. First he must get 
rid of the owners of the British Broadcasting 
Company, the radio manufacturers. "On the one 
hand, it was necessary to be freed from 
commercial pressures. If radio continued to be 
part of a profit-oriented industry then the program 
service would be influenced by commercial 
considerations and the need to appeal to popular 
demand," Scannell & Cardiff write. For that 
purpose Reith must ally himself with the state. 
The means, both to get rid of the radio 
manufacturers and obtain an alliance with the 
state, was nation-wide broadcasting. The radio 
manufacturers could not offer that. The private 
system, with option for national distribution in a 
network, covered less than 80 percent of the 
population. The state could offer it, and the state 
had to offer it, then with nation-wide broadcasting 
radio would become a mighty power, and as 
already the Sykes Committee had remarked: "the 
control of such a potential power over public 
opinion and the life of the nation ought to remain 
with the state."60  
 According to Hernes, political actors have a 
choice between "two main strategies for 
increasing their ability to realize their interests: 
either by conquering power over those they are 
dependent of, or by increasing their autonomy."61 
Reith combined these strategies. By making 
himself autonomous of the radio manufacturers he 
obtained autonomy even in relation to the market 
and the audience, which empowered him to exert 
"the brute force of monopoly."62 However, in 
order to obtain autonomy Reith needed an alliance 
with a state that would not contribute without 
getting something in return. What Reith could 
offer the state, was control over the private 
broadcasting company he was managing.  
 Reith and the state had mutual interests in 
disposing of the industry and the audience as 
power factors. However, the price for the alliance, 
the establishment of a state broadcasting 
monopoly, must have been inconsistent with 



Media History Monographs 8:1                    Rolland: Establishing Public Broadcasting Monopolies 
 

 8 

Reith's autonomy goal. Step two in Reith's 
strategy for independence must therefore have 
been to get rid of his ally when the job was done. 
"On the other hand, broadcasting needed to be 
free of interference and pressure from the state in 
order to develop its political role as a public 
service."63 The public service ideal is in this quote 
considered to motivate the need for independence, 
but it is hard to see why the state should object to 
BBC fulfilling the Victorian ideal of service.64 
Once more we must believe that for Reith 
independence was the goal itself. 
 Reith had no guarantee that nation-wide 
broadcasting would make the state join the 
alliance he was seeking. The state could have 
reacted by prohibiting private nation-wide 
broadcasting, or simply refuse his offer; being 
convinced that no private actor would be able to 
establish such a service anyway. However, private 
actors would certainly be able to set up a service 
equal to the profitable national market, and 
covering 80percent of the population this could be 
enough to threaten state interests. On the other 
hand, there were also costs related to prohibiting 
the exploitation of a potential. Whether the state 
weighted the alternatives like this does not appear 
from the sources consulted for this article. 
However, the state choosing to take control over 
broadcasting, where after it delegated control to a 
manager who made no secret of his goal of 
independence makes one think that the state, too, 
had a two step strategy. The state shared Reith's 
desire to dispose of the radio manufacturers, and 
had no reason to fear that Reith would challenge 
the state's own power. Firstly, the state would not 
appoint a Director-General for broadcasting 
whom it did not trust. Secondly, in the unlikely 
event that the Director-General turned out not to 
be trustworthy, the state was most powerful. The 
director could easily be removed.            
 The transformation of the BBC from private 
Company to state Corporation appears as an 
example of two actors (Reith and the state) with 
mutual interests in relation to third parties (the 
industry, the audience), but conflicting interests 
related to the end control (over BBC) after their 
joined efforts had eliminated third party power. 
That no conflict arose between the allies after the 
victory, but on the contrary the stronger part 
surrendered power to the weaker, implies however 
that the two parties only had weakly conflicting 
interests. "Both parties may find it advantageous 
to accept a decision going against their interests 
where they are very weak, in exchange for support 
where very much is at stake."65 

 This could imply that the state had great 
tolerance for the independence of broadcasting, 
but the consulted sources indicate that in the early 
days the tolerance was very moderate for BBC, 
both as Company and Corporation, as well as for 
the private Norwegian companies and their state 
successor NRK, as they were denied the right to 
take up political or "controversial" issues in their 
broadcasts.66 From the first BBC and onwards it 
was a question partly of a governmental ban, 
partly of what Bakke calls the General Manager's 
musicality. Thus BBC's historian Asa Briggs can 
inform that in the early phase "the main sanction 
of the Postmaster-General was the threat that if 
the BBC behaved in a 'partisan' manner its 
License would not be renewed." Thus according 
to Reith The Broadcasting Company had never 
broadcast anything controversial. "Whether or not 
they are prevented from doing it, they obviously 
would not do it."67 NRK's historian Dahl tells a 
similar story. In the Telegraph Boards' first draft 
for a private radio license politics was excluded 
from the programs, which hardly became 
necessary as also the Norwegian company had a 
good aptitude for music, and decided that political 
parties were not allowed to use radio for 
propaganda in programs or advertising.68                 
 Apparently this was not a problem for Reith: 
"The BBC was founded on a rejection of politics," 
Seaton remarks. This indicates that Reith's need 
for independence of the state was not nearly so 
great as it was in relation to the industry and the 
audience. Reith "despised politicians and disliked 
party politics," and "believed that BBC should be 
above politics," Seaton wrote in the here quoted 
article with the title "Reith and the denial of 
politics."69 
 Scannell & Cardiff note that BBC historian 
Briggs "summarizes Reith's concept of public 
service as follows: it should be a non-profit-
making monopoly with a program service 
animated by high standards and available 
throughout the nation. There is no mention of 
political significance."70  Reith's formula for 
public service broadcasting–to educate, inform, 
and entertain - was clearly designated to avoid 
conflicts with the established political system. 
 Reith was hired Manager of the private BBC 
when he established his alliance with the state in 
order to dispose of BBC's owners. That he could 
do so without sanctions, indicates that it was not 
against the interests of the owners either. Probably 
the radio manufacturers engaged in programs 
because nobody else took responsibility for a 
service their sales depended on. It was then not 



Media History Monographs 8:1                    Rolland: Establishing Public Broadcasting Monopolies 
 

 9 

only Reith and the state that got rid of the owners, 
but also the owners who got rid of a 
responsibility. The transfer from private to state 
management was then made possible because two 
actors with different interests got assistance to 
reach their own goals.71 
 Trine Syvertsen must ascertain that "in 
Norway, Reith had no counterparts within the 
broadcasting companies, but visionaries existed 
outside," and Syvertsen found one of them in the 
Minister of Church and Education.72 The 
"visionary" for state takeover was in the state, not 
in the broadcasting business. However, it seems 
reasonable to maintain that the role played by 
Reith was divided between two state actors in 
Norway. The Telegraph Board played the role of 
cutting broadcasting's ties to the radio 
manufacturers, and the Ministry of Church and 
Education the role of tying broadcasting to its 
"high cultural task" for the state. The Telegraph 
Board declared it an absolute principle that "those 
men" who were to be responsible for the 
development and operation of broadcasting must 
be completely disinterested in "the production, 
import, or sale of radio receivers."73 Acting 
according to this self-declared principle, the state's 
telegraph monopoly gradually moved into 
position as the only legitimate supplier of the 
broadcasting network, aided by financial and 
technical difficulties that the Oslo transmitter, the 
start of the private national network, ran into in 
1929. 
 What followed was a battle between state 
authorities for control over broadcasting as an 
institution, the main adversaries being the 
Ministry of Trade, to which the Telegraph Board 
reported, and the Ministry of Church and 
Education. In this battle the actors would alter 
their "principles" according to what gave the 
greatest tactical gain. Thus the Telegraph Board in 
1926 argued strongly in favor of state takeover as 
necessary in order to fulfill broadcasting's ideal 
task as a channel for popular enlightenment, as the 
people would resist coerced cultural education 
unless it was forced upon them with the authority 
of the state. Partly for that reason the Telegraph 
Board was against a "Swedish solution" where the 
telegraph monopoly owned the network and the 
transmission technology, and rented it to a private 
program company, a solution that also had the 
disadvantage of empowering "dangerous" private 
interests with a monopoly.74  In 1930, however, 
when the Ministry of Church and Education had 
picked up the Telegraph Board's idea that popular 
enlightenment by force required state authority, 

and proposed that the state should take 
responsibility even for program production, the 
Telegraph Board suddenly changed both 
positions. The Board was no longer concerned 
with popular enlightenment, but had become 
market oriented, emphasizing that broadcasting 
must be "very attentive" to the listeners, as it was 
they who should provide all the financial means to 
set up the national network and operate the 
broadcasting system. Therefore, the Telegraph 
Board was now also in favor of a "Swedish 
solution," and proposed that the newspapers 
should be entrusted with the task of producing 
broadcasting content, as they had the necessary 
competence to serve as intermediaries between the 
broadcasting management and the listeners, 
"broadcasting's customers."75 Apparently the 
Telegraph Board realized that with state takeover 
of program production the Ministry of Trade, with 
the Telegraph Board itself as its competent body, 
would have to share the state's power over 
broadcasting with the Ministry of Church and 
Education, which in turn could result in the 
Telegraph Board being effectively removed from 
broadcasting's steering position and reduced to a 
mere provider of technical means for the other 
ministry's program service. With private 
responsibility for the program delivery, however, 
the Ministry of Trade, and the Telegraph Board, 
would monopolize the state's own broadcasting 
power. 
 The Committee that was set up to argue the 
Ministry of Church and Education's case made an 
international study of broadcasting steering 
models–steering was their only concern, not 
program content, Gramstad notes76–and in their 
1932 report to the parliament the ministry listed 
no less than nine alternative ways of governing 
broadcasting, out of which necessarily at least 
eight had to be discharged.77 Hardly surprising the 
ministry argued that although the broadcasting 
programs would belong to most ministries' 
spheres of interest, broadcastings main task of 
popular enlightenment and education made it most 
likely to conclude that the supreme commander of 
broadcasting should be the Ministry of Church 
and Education. It was certainly not constraints that 
narrowed down the alternatives, but search for the 
optimal model to gain support and defy opposition 
against the ministry's control over broadcasting 
content.78                          
 It therefore seems reasonable to conclude that 
British nationwide broadcasting, perhaps also 
Norwegian, was impelled by an alliance between 
state and capital, without there being any 



Media History Monographs 8:1                    Rolland: Establishing Public Broadcasting Monopolies 
 

 10 

registered demand for nation-wide broadcasting in 
the market, and independent, perhaps even 
contrary to the interests of other suppliers of 
culture and information products. Nationwide 
broadcasting catered for the interests of the state 
and the radio manufacturing industry. For these 
two stakeholders the conditions existed for the 
exertion of power in the sense of a relatively 
symmetrical transaction based on mutual 
dependence,79 as access to values that the other 
part was in possession of, was decisive for one's 
own possessions to have any value at all. For the 
state the value of controlling the production and 
distribution system for radio programs was zero if 
there were no radio receivers. For the radio 
manufacturers the value of the radio receivers was 
zero if there was no production and distribution 
system for radio programs. 
 What the state could offer the radio 
manufacturers and buyers was reassurance that 
programs continuously would be produced and 
distributed. Confidence was greater in the state 
than in the enthusiastic amateurs, who had started 
the new medium ignorant of the rules for 
exploitation of cultural products, what not least a 
conflict with the Norwegian Association of 
Authors in 1927 had shown.80 "Many interests felt 
that the cultural potential of radio was not being 
exploited to the fullest within the private 
companies."  Therefore "in Norway it was the 
manufacturers themselves who in the end, as 
members of the Oslo Company's Board, asked the 
state to take over responsibility for distribution 
and transmission."81 The state could also offer the 
radio manufacturers new customers as markets 
became saturated. "This was particularly true in 
Norway, where the expansion of broadcasting 
progressed much more slowly in private hands 
than in most other European countries."82 The 
state could offer nationwide broadcasting. 
 In return the radio industry supplied the state 
with listeners and income. The parties had mutual 
interests in the listeners, who were to pay the bill 
for both. A listener fee to the state put on the 
receiver–even a royalty on radio receivers sold, a 
system that continued in Norway while it was 
abolished in Britain after two years–was however 
not to the advantage of the radio industry, as it 
raised the receiver price and moderated the 
demand. But the power distribution between the 
state and a branch of trade and industry will not be 
wholly symmetrical. Perhaps the fees were the 
price the industry had to pay for maintenance of a 
free market for radio receivers. "Neither did 
public authorities attempt to control the receiving 

end of the system. In contrast to the telephone 
system, for example, where the receivers also 
were owned by the PTT's, broadcasting was 
carved up in a way that left a large market open to 
commercial exploitation," Syvertsen states.83  
 The conclusion to be inferred from this is that 
Syvertsen's explanation of the British and 
Norwegian broadcasting monopolies must be 
wrong. "Technical and economic constraints" did 
not "narrow down the alternatives" until the public 
monopoly was inevitable. Imposing a demand that 
broadcasting must be nationwide created the 
scarcity of frequencies and capital. Locally there 
was enough capital for broadcasting to be a 
"profitable business," even in markets as small as 
in Norway. There were enough frequencies to 
avoid monopoly. Locally, there was scarcity only 
in the sense that the resources were not endless. 
Hence free market entry was impossible, the 
resources had to be apportioned by someone. 
Even in the United States, program suppliers 
discovered that this was in their interest. In 
Europe it was used to legitimize the state 
monopoly. "The truth is that while the public 
regulation of broadcasting has been legitimized in 
terms of frequency scarcity, its justification lies in 
its superiority to the market," Garnham says in his 
above quoted defense of public service against the 
market forces.84 The end justified the means.      
 It appears as if Syvertsen was aware of her 
explanation's shortcomings. In addition to the 
main argumentation based on scarcity, she 
launched a series of ad hoc explanations for the 
purpose of ruling out all alternatives: The private 
radio stations lacked "legitimacy," commercial 
companies could not serve as "national cultural 
institutions," a private commercial system like in 
the United States was "the anti-thesis of what the 
European policy-makers desired," "complete state 
take-over," i.e. inclusive of content, "was also 
ruled out," a "public corporation" had strong 
historical precedence, the idea was supported by 
other state communication monopolies, like the 
PTT's, "and a public corporation emerged as the 
least objectionable solution to the interests 
involved." The approach is contrary to Popper's 
logic of scientific discovery, that "it must be 
possible for an empirical scientific system to be 
refuted by experience" as it is utilizing every 
possibility "to find some say of evading 
falsification, for example by introducing ad hoc 
an auxiliary hypothesis, or by changing ad hoc a 
definition."85 Common to all these reasons is that 
they presuppose the effect. The resistance against 
the state monopoly was not strong enough; 



Media History Monographs 8:1                    Rolland: Establishing Public Broadcasting Monopolies 
 

 11 

therefore we got the state monopoly. The interests 
that actively sought the state monopoly, 
succeeded in outmaneuvering their adversaries. 
What Syvertsen does, is to reproduce the writings 
of history's winners, their explanation of the 
inevitable outcome. This does not explain why the 
winners argued as they did, why they enforced 
this solution and suppressed the alternatives.   
  
8. Pulling Up the Ladder 
A small population being scattered over a vast 
area, topographically difficult for broadcasting, 
indicates that nation-wide broadcasting was a 
more valid argument for state ownership in 
Norway than in Britain. Already in 1924 the 
private British broadcasts covered close to 
80percent of the population, and in 1935 98 
percent could listen to one and 85 percent to both 
BBC radio channels,86 one of which incidentally 
was a regional service. In Norway, however, as 
soon as the principle had served its purpose of 
dismissing the alternatives to state monopoly the 
state was no longer in a hurry to establish nation-
wide broadcasting. According to Syvertsen it was 
not until the 1960s, or thirty years later, that 
"more or less the whole of Norway had adequate 
conditions for radio reception." Syvertsen further 
informs that "the poor radio reception was a 
crucial issue in the debate over whether or not a 
television service should be established," which 
happened in 1960 with potential to cover 35 
percent of the population. In 1983 the Norwegian 
media policy commission registered that 98 
percent of the population had satisfactory 
reception of television, which then still was equal 
to NRK's single channel. For this 1436 
transmitters and converters had been set up. 
Reaching the remaining 2 percent required 
another 600-700 converters, each covering about 
100 people.87 The state's main argument for 
nationalization of the broadcasting network had 
been that private development would lead to 
redlining of non-profitable districts. However, as 
it became increasingly expensive to meet the 
requirement of nation-wide broadcasting, it 
became decreasingly interesting even for the state 
to do so.  
 But universal availability is a very precise 
operative demand for the state to hold on to. 
Therefore it is also maintained as a principle for 
public service broadcasting after dissolution of the 
monopoly, and expanded to cover even private 
broadcasting subjects to public service principles, 
cp. the formative parliamentary report for the 
prevailing Norwegian broadcasting policy, St. 

meld. no. 32 (1992-93) Media i tida (The media in 
our times). But the principle has become vague. 
"Every expansion of the public service 
broadcasting offer in this country has been based 
on the principle that the new offer over time must 
be made available for the whole population 
regardless of residence." For private public 
service broadcasting this is a "long-term 
objective,"88 i.e. it is hardly an objective at all, as 
the concessions are short-term only. The "long-
term objective" seem to imply that the state had 
gone soft on licensed private broadcasting, 
maintaining the universal service principle merely 
to keep the would-be viewers waiting. However, it 
rather reflects a conflict between state's own 
interests. Then in the 1991 concession for a 
nationwide private TV2 the Ministry of Culture 
set absolute deadlines for the development 
towards universality: "TV 2 must be receivable 
via terrestrial transmissions by at least 70 percent 
of the population within the end of 1992, by more 
than 83 percent of the population within the end 
of 1993, and by more than 86 percent of the 
population within the end of the concession 
period." This condition was so harsh that TV2 
technically was bankrupt after a year and a half's 
operation, and must be saved by raising the 
original ownership limitation from 20 percent to 
33 percent.89 In order to prevent further 
concentration of TV2 ownership, which would 
challenge the state's own power, fulfillment of the 
universal service principle for the citizens must be 
postponed.  
 
9. State Monopoly as Economic Necessity 
Trine Syvertsen's argumentation in 1992 is based 
on private and public monopolies having different 
legitimacy. Hans Fredrik Dahl presented a similar 
economic interpretation of the state's monopoly in 
the first volume of NRK's history, and later 
elaborated his view in an article which is the 
source being referred to in the following discus-
sion.90 Dahl here introduced a new form of state 
monopoly, and argued that NRK's "exclusive right 
to transmit sound and pictures to the general 
public establishes a state monopoly within the 
logical structure of the communication mon-
opoly." The state is said to have a "duty to raise 
communication installations," brought about by 
"the need to avoid private monopolies,"  which in 
turn is due to communications being a public 
good, and "private advantage of public goods has 
not been considered legitimate in the Nordic 
countries." Then "when monopolies are con-
sidered illegitimate, which has been the case since 



Media History Monographs 8:1                    Rolland: Establishing Public Broadcasting Monopolies 
 

 12 

the breakthrough of Liberalism, it becomes a state 
task to prevent monopolization, which in this case 
is best done by the state itself taking control over 
the activity and making the communications a part 
of the public sector." Dahl "is tempted to say that 
the state, in addition to its social function as class 
state and compromise function as third party, to 
put it bluntly is a communications state."91 
 Like Syvertsen in 1992 Dahl defined the 
concept of "public good" as in economics: "A 
good that cannot be given to some without being 
given to all, and that its utility for one does not 
limit its utility for another."92 The definition does 
not presuppose that the good must be produced or 
owned by the public. What it does presuppose is 
that once the good has been produced, it is public 
in the sense of being available to all regardless of 
whether they pay for access. There is nothing 
legally or morally preventing private investors 
from producing public goods, but they will have 
problems getting paid for the effort. Therefore, 
they lack motive for producing public goods. The 
state, however, can finance the production without 
direct income from the users, as they instead, 
together with non-users, can be compelled to 
finance it indirectly with their taxes. For that 
reason public goods are most often publicly 
produced.           
 For this to fit into a theory of the state's 
communications responsibility, Dahl must adjust 
the concept of "public good": It is "naturally 
rarely realized in perfect condition. We must 
allow for goods being approximately public and 
approximately inexhaustible." The adjustment is 
used to demonstrate that transport is a public 
good: "Public transport is for all: only drunk 
persons are refused at the ticket counter, and 
segregation according to race belongs to the 
transport systems' anomalies."93  
 Dahl treats public good, public ownership, 
and public access as three mutually constituting 
concepts. However, albeit transport services may 
be produced by publicly owned companies as 
publicly available offers, this does not make them 
public goods in the terminology of welfare 
economics. Firstly, the service can be given to 
some (those who pay) without being given to all. 
The problem of free riders in transport is due to 
insufficient entrance control, and not the 
unavoidable consequence of producing the 
service. Secondly, transport is a service where the 
utility for one limits the utility for another. 
Occupied seats prevent newcomers from sitting; 
would-be passengers are refused when the bus is 
full. Public transport is therefore a very concrete 

example of an "excludable" and "rival" good. 
What justifies public ownership of means of 
public transportation is not unlimited use, but 
limited offer. The greater scarcity, the more 
natural is public supply of the service, which will 
then be a monopoly. 
  Furthermore Dahl must adjust the concept of 
"natural monopoly." As mentioned, the common 
argument for broadcasting as a "natural 
communications monopoly" is the exploitation of 
limited resources (frequencies). He redefines the 
concept to concern exploitation of public goods in 
the sense of welfare economics: Goods that 
cannot be reserved for paying customers. Because 
broadcasted signals are freely accessible they 
must be paid in other ways than charging the 
consumer. His argument is that the monopoly 
"floats fundamentally from the circuit broadcast-
ing economically has established all over Europe: 
purchase of programs for money, license money, 
in a subscription system that precisely presup-
poses exclusive rights for one broadcaster within a 
limited territory, because two companies cannot 
share the license income from the same territory 
according to their performance." The solution is a 
fee related to the receiver. The alternative to 
license is tax financing of broadcasting. "This 
form will weaken the financial condition for 
exclusive rights, the license fee, but presupposes 
itself that broadcasting is subject to pure state 
management, which consolidates the exclusive 
right from another angle."94  
 If it were impossible to share the means 
according to performance, it would have been 
pure altruism that made the advertisers finance 
broadcasting in the USA. It is certainly not, the 
advertisers apportion the means mercilessly 
according to the broadcasters' performance. They 
apportion them on the grounds of audience 
research showing with scientific precision the 
audience exposure for each advertising spot, as 
well as the distribution of audience attention 
across adverts, advertisers, programs, channels 
and broadcasting companies. American commer-
cial broadcasting used this method for as long as 
the European monopoly system existed.95 
 Brown argues that advertising is an 
unsatisfactory solution to the free-rider problem of 
broadcasting programs as public goods.96 
Admittedly programs are then "made available 
'free' to viewers and listeners, and the potential 
attention of those audiences is then 'sold' to 
advertisers from whom stations derive revenue," 
but the problem is the system of incentives arising 
from this. Following Spence & Owen,97 Brown 



Media History Monographs 8:1                    Rolland: Establishing Public Broadcasting Monopolies 
 

 13 

maintains that the revenue receivable from 
advertising is proportional to audience size but 
independent of the audience's willingness to pay 
for the programs; hence there is an incentive to 
serve large audiences rather than smaller audi-
ences that might have paid a high price had the 
program not been a public good.98 Therefore, 
commercial broadcasting will not produce merit 
goods, but only what Rothenberg called "lowest 
common denominator" programs.99 Once more the 
outcome is not market imperfection according to 
Johansen, but a functioning market that does not 
meet the program standards elites want to impose 
upon the commons.100 Program standards are 
rather sacrificed for the sake of advertising's 
contribution to the markets for the goods and 
services being advertised, which in turn contri-
butes to the economic health of countries at large.      
  Considering the great efforts to avoid 
advertising waste and target customers with 
precision, a topic for numerous ESOMAR and 
ARF conferences, this seems an insufficient 
description of how advertising works in the 
present multi-channel environment. However, 
even if it were sufficient, the techniques to collect 
revenue may be used for other purposes than 
advertising. Obviously it is possible to apportion 
license income from a given territory on an 
unlimited number of broadcasters in the same 
way. After the monopoly audience research has 
become a common accounting method even for 
the members of the European Broadcasting Union 
(EBU).  
 Furthermore Dahl must introduce a rule based 
on the economy of scale: If super profit stems 
from broadcasting, it shall fall on the state. "Due 
to the rapidly falling costs the communications are 
particularly suited for economy of scale, mon-
opolized economy of scale," Dahl writes. Money 
earned from private monopoly is not honestly 
earned money, but monopoly money: "The 
objectionable in the private monopoly is caused 
by the profit, or more generally by the advantages 
of having a monopoly. Private income from 
monopolies is money earned without competition; 
the means of communication are particularly 
vulnerable to monopolization; consequently is 
state interference particularly relevant in the 
communications field."101 Dahl's analysis is 
supported by Garnham:  "It is recognized within 
the neo-classical model that both economies of 
scale and scope can lead to concentration - 
economies of scale being the situation where the 
unit costs of production decline as production 
increases, and economies of scope being the 

situation where two or more products or services 
can be produced more cheaply jointly by one 
supplier than separately by different competitive 
suppliers."102 The latter provides a microeconomic 
reason for maintenance of the monopoly even 
after every obstacle against competition had been 
removed–after the introduction of a genuinely 
new medium, television, as a challenger to radio, 
for example. For the state as monopoly owner it 
was economy of scope to organize all nation-wide 
channels, and both radio and television, within the 
same institution. Thus television was assigned to 
the BBC in 1936 despite a proposal from the Gen-
eral Electric Company to let private companies 
provide this new service.103 Perfect economy of 
scope was NRK's fusion in 1997 of the radio, 
television, and regional news departments into a 
common news division, removing every possi-
bility of cost-driving internal competition.  
 Classic economic theory makes the state 
responsible for the prevention of private 
monopolies, but this does not explain why it 
chooses different solutions to the same problem. 
As Dahl says, economy of scale is not limited to 
broadcasting, but a general feature of mass com-
munication and common as well in other indus-
tries. The issue is the same everywhere: Should it 
result in super profit for the producer or lower 
prices for the consumer. State take-over of the 
production does not eliminate the problem, but 
makes it arguable that monopoly prices indirectly 
are advantageous to the consumer. However, only 
in broadcasting does economy of scale lead to this 
reaction. Hence economy of scale is not sufficient 
to explain the broadcasting monopoly.  
 Dahl argues that the state does this and that: 
"We have for example state owned and run 
railways and telecommunications at one end of 
the specter, and subsidized daily press at the other. 
Maintenance of a differentiated daily press is also 
a state responsibility, stemming from the duty to 
prevent monopolies, in this case by counteracting 
the inevitable effect of advertising concentration: 
the formation of local press monopolies.104 This 
inventory of state means does not explain why the 
state chooses unconditional support to prevent 
private newspaper monopolies (unsuccessfully, 
without this causing any change in the choice of 
means), and state ownership to prevent the private 
broadcasting monopoly (incidentally that too 
without success in Norway, as the state started 
issuing private monopoly privileges when the 
strategy of state monopoly was given up).     
 Dahl's main argument is that private 
advantage of public goods has been considered 



Media History Monographs 8:1                    Rolland: Establishing Public Broadcasting Monopolies 
 

 14 

illegitimate in the Nordic countries. His definition 
of "public good" should make it easy to find this 
illegitimacy in public transport. However, there it 
is hard to find. Private companies have regularly 
produced what Dahl calls public goods, against 
payment, without this causing any alarm. They 
have produced networks like roads and railways, 
means like cars and airplanes, services like travel 
and freight. Even Dahl's examples of privates 
obtaining parasite-like advantages from publicly 
produced services seem invalid for transport as 
communications sector. Private companies have 
rather catered for services that the public has 
abstained from producing, despite their necessity 
for the public network to function. Private gas 
stations, ferries, and road restaurants are 
examples.  
 The only exceptions are the ones Dahl 
mentions, and they apply to broadcasting. "The 
private share of broadcasting in Sweden and 
Finland, where the original limited companies still 
exist, has subsequently been reduced, partly for 
this reason" (i.e. that private advantage of public 
goods has been considered illegitimate). "As it 
became known that private shareholders from the 
radio industry made profit on the ideal products of 
cultural life, the demand for state take-over of 
broadcasting amounted to the irresistible."105 Dahl 
could also have mentioned NRK television's fight 
to prevent "free advertising," particularly the 
arena advertising in sports. The problem was not 
that arena advertisers "preyed" on NRK without 
paying. NRK was not allowed to finance its 
activities by advertising. The problem was that the 
advertisers got their message spread via tele-
vision. Arena advertising gave private actors an 
advantage from television, but private actors were 
not to have advantage of the state broadcasting 
monopoly. That was reserved for the state. 
 
10. Competition as Threat 
We may also ask whether monopoly broadcasting 
really was due to the inter-war European 
governments blindly following Adam Smith' order 
to prevent private monopolies. It was rather before 
the First World War that "the evil monopoly" 
drew attention. The US Sherman Anti-Trust Act 
came in 1890, the Clayton Anti-Trust Act i 1914, 
"the muckrakers" wrote between 1900 and 1910. 
It was Theodore Roosevelt (1901-1909), not 
Franklin Delano (1933-45) who was nicknamed  
"the trust-buster." The inter-war generation must 
have seen this as the problem of their parents. 
With revolution in Russia, hyperinflation in 
Germany and crack on the Wall Street it was 

rather the negation of the monopoly, capitalist 
competition, that was subject to loss of 
confidence. Seaton maintains that we must see the 
establishment of state broadcasting monopolies 
against a background of "widespread dissatis-
faction with the ad hoc nature of industrial com-
petition." "The development of the public 
corporation depended on the rejection of both 
market forces and politics in favor of efficiency 
and planned growth controlled by experts." The 
founder of the British welfare state, Lord Beve-
ridge, expressed the widespread opinion of the 
1920s: "In a free market economy consumers can 
buy only that which is offered to them, and that 
which is offered is not necessarily that which is 
most advantageous. It is that which appears to 
give the best prospect of profit to the producer." 
Franklin D. Roosevelt launched New Deal, where 
the aim was to turn "big business" into "good 
trusts" that worked for "the public interest." 106  
 The rejection of competition also captured 
Trine Syvertsen's attention. Drawing on Heller 
and Hood, she maintains that the positive experi-
ence with public management of scarce resources 
during World War I explains why the British 
Conservatives were in favor of nationalizing the 
BBC, while the Conservatives of war-neutral 
Norway merely saw nationalization as another 
unwanted expansion of state control.107 Nor-
wegian politics between the wars was initially 
clearly dominated by laissez-faire, with its 
message to keep the government's hands entirely 
off business.  
 The result was a "continuous crisis,"108 the 
final solution to which was not to break up 
monopolies and stimulate competition, but state 
intervention. NRK was established the same year 
as the Soviet-inspired "Norwegian Three Years' 
Plan" was launched, the same year that the Labor 
Party went to the elections on a program where 
revolution was replaced by state planning. The 
crisis agreement of 1935, paving the way for a 
Labor State that lasted almost to the end of the 
millennium, was made possible because the 
Farmers' Party too saw planning as the only solu-
tion. In 1936 came General Theory of Employ-
ment Interest and Money and the Keynesian revo-
lution.  
 Helge W. Nordvik has shown that the Nor-
wegian trust law of 1926, which provided foun-
dation for the state's competition policy until the 
war in 1940, was a compromise between the 
American model–antitrust policy to ensure that 
big business did not prevent competition–and the 
German model, the regulation of competition to 



Media History Monographs 8:1                    Rolland: Establishing Public Broadcasting Monopolies 
 

 15 

ensure that big business served the public 
interest.109 The law itself was more "American" 
than "German," but the Trust Control that was set 
up to enforce it, under its powerful director, the 
"bourgeois socialist" Wilhelm Thagaard, was 
trust-friendly, accepting cartels and monopolies as 
long as they "served the society," which they 
regularly were considered doing. The Trust 
Control encouraged and supported private com-
panies making agreements to regulate competi-
tion, and in 1932 it initiated law amendments that 
explicitly accepted enforced cartelization of 
branches and sectors of the economy under given 
conditions. This and other initiatives of Thagaard 
and the Trust Control show how much the 
American anti-trust model fell in esteem during 
the 1930s, not least due to the evaporation of 
confidence in market solutions and free com-
petition after the 1929 crisis in the American 
economy, spreading to Europe after 1930. 
Nordvik also notes that despite its advantages for 
big business, the corporatist regulation- and cartel 
policy of Thagaard fitted well into the state 
intervention and planning policy of the new Labor 
government, which therefore supported his 
initiatives.               
 Above it has been argued that the broad-
casting monopoly was not unavoidable. To this 
must be added that even if it was, the private 
monopoly was not considered illegitimate in 
Norwegian inter-war political and economical 
philosophy, nor was it in the European country 
that inspired Norway. Hence we must conclude 
that constraints did not narrow down the 
alternatives. The politicians did have freedom to 
choose, and they chose the alternative most 
favorable to themselves, in the true spirit of public 
choice theory, that is a universal service under 
sufficient content control. 
 The activities of the Trust Control in the 
1930s anticipate the activities of the Ministry of 
Culture in the 1990s when issuing monopoly 
licenses for nation-wide commercial broadcasting 
to TV2 and P4 Radio Hele Norge, provided they 
serve the public interest and fulfill the state-
defined obligations of public service broadcasting. 
In fact, the monopoly licenses are more in line 
with the cartel policy of the 1930s than with the 
present competition policy, which is more 
"American" and consumer friendly.    
 It may be objected that it hardly could matter 
whether it was lack of confidence in the private 
monopoly (Hans Fredrik Dahl) or in private 
competition (Jean Seaton) that led to state 
interference, as the outcome nevertheless was the 

same. However, against this it may be argued that 
the difference is decisive for the broadcasting 
monopoly's establishment and legitimacy. If the 
inter-war acting parties were imbued with distrust 
in private monopolies and trust in private 
competition, they would also have considered 
state monopoly a necessary evil and last resort. 
They would have explored the options for local 
competition like in the USA, for competition 
within a national if not completely nation-wide 
network, for sharing frequencies and for rotation 
between monopolistic concession holders 
(implying they would compete directly for the 
right to transmit, only indirectly for an audience), 
for a dual system with the private companies 
maintained at the local level and state broad-
casting at the national level (in Norway the initial 
local companies were swallowed by state NRK). 
This and even more would be explored before the 
state monopoly possibly was chosen. However, if 
the actors were imbued with distrust in 
competition as such, not because it led to private 
monopolies but because it was supply driven, 
profit motivated, and unsuited to satisfy consumer 
demands, they would necessarily be positively 
inclined to the monopoly as such, and among 
monopolies the state-owned ones are preferable. 
 The analyses of Syvertsen, Dahl–and Rolland 
& Østbye–illustrate the many attempts to justify 
the state broadcasting monopoly as necessary and 
unavoidable. However, the main justification, that 
broadcasting must be nationwide, has merely been 
taken for granted. It is easy to understand why. 
Without this condition the need for state 
monopoly cannot be justified.  
 With the monopoly firmly established, the 
state no longer had the same need for nationwide 
broadcasting. Four years after successful 
establishment of the nation-wide monopoly the 
BBC started dismantling it by introducing the 
regional programs. In Norway, too, regional 
programs have become part of the public service 
concept. In Norway it also took more than 30 
years before NRK's radio channel, the country's 
single broadcasting offer, was truly nationwide. 
The state was not in a hurry. The argument had 
served its purpose.  
 With the monopoly the governments of both 
countries were in firm control.  The ban that had 
prevented the entrepreneurial private radio 
companies from broadcasting controversial and 
political programs could be lifted.       
  
11. Politics as Threat 
In the early days of broadcasting, in Britain, 



Media History Monographs 8:1                    Rolland: Establishing Public Broadcasting Monopolies 
 

 16 

Norway and other countries, there was obviously 
nothing government and opposition feared more 
than the other party gaining control of the new 
medium. Thus at the time when British 
broadcasting still was private, the Sykes 
Committee judged that "the control of such a 
potential power over public opinion and the life of 
the nation ought to remain with the state," as we 
have seen. The committee rejected direct 
government control, and favored indirect control 
through a license specifying the responsibilities of 
broadcasters and holding them answerable to state 
departments. Incidentally the statement was made 
by its Labor representative Charles Trevelyan,110 
who also feared the government propaganda and 
censorship that might be the outcome of passing 
control from private hands to the state, and 
therefore advocated the principles of broadcasting 
as a public service or utility.111 
 It could seem that Trevelyan had reason for 
his anxiety, then according to the License accom-
panying the Charter when the state took over the 
BBC in 1927, the Postmaster-General "took care 
to restate his own position in relation to 
broadcasting. He retained authority to approve the 
location, wavelength, power, and height of aerials 
of the broadcasting stations, to inspect them and 
take them over completely in case of emergency. 
He also had to approve the hours of broadcasting. 
If government departments wished the BBC to 
make official announcements, it was compelled to 
do so. In addition, it was specified that the PMG 
might 'from time to time by Notice in writing to 
the Corporation require the Corporation to refrain 
from sending any broadcast matter (either 
particular or general) specified in such Notice.'"112  
 In March 1928, however, the government 
apparently was reasonably satisfied with the 
reliability of the BBC and its own security. Prime 
Minister Stanley Baldwin then announced that the 
ban on the broadcasting of controversial material 
was withdrawn.113 But confidence in the BBC was 
not yet unconditional. The withdrawal was 
"experimentally" and "the ban on the BBC 
expressing its editorial opinion on controversial 
matters was maintained." 
 In a chapter titled "The Political Problem" 
NRK's historian tells that the passage from 
"passive" to "active" neutrality occurred between 
1930 and 1933, i.e. the last years of private 
broadcasting.114 It was a very "cautious 
politicizing," Dahl writes, from absolute 
prohibition of politics to its acceptance in a 
matter-of-fact and balanced form. It fused 
broadcasters who wished to attract attention and 

take active part in the society (it became 
increasingly clear that what made programs 
interesting, was controversy and not neutrality), 
and those in the political environment who wished 
to take part in broadcasting, programme-wise as 
well as institutionally. There were debates about 
the distinctions between "politics" and "party 
politics," between "political facts" and "political 
propaganda," and accusations that programs 
accepted as neutral could contain much of the 
latter in a hidden form, which made it much more 
difficult for the audience to defend itself against 
indoctrination, than were the programs overtly 
political (half a century later similar arguments 
led to the government uplifting the ban on 
advertising in broadcasting). However, the final 
breakthrough for politics was a coup staged by the 
new state monopoly NRK itself. NRK was 
established in the parliamentary election year of 
1933, and before the Parliament had passed the 
instructions regulating its political activities, its 
Board decided that it would broadcast party 
political election talks during the campaign peri-
od. The intention was to obtain the government's 
consent, but as the government was slow in 
reacting, the NRK invited the parties and thereby 
started an irreversible process. The NRK was not 
punished for this action because the government 
too was split, with strong members in favor of 
political broadcasts. 
 The 1933 election was a landslide for the 
Labor Party, which two years later took over 
government and held it without serious opposition 
for half a century thereafter (disregarding WWII). 
The big issue in broadcasting, and the main reason 
why politics was considered a threat, was caused 
by the tremendous progress of the once 
revolutionary Labor movement. According to 
Dahl, Labor's broadcasting strategy went through 
four phases between 1930 and 1936. In the first, 
the aim of the socialists was to break the 
bourgeois cultural monopoly in radio, in the 
second to obtain recognition of the working class' 
own institutions, in the third to obtain repre-
sentation in the state monopoly's governing 
bodies, and in the fourth to defend what had been 
won, the new program policy of the NRK, against 
attacks from right. In opposition labor was there-
fore in favor of politicizing the programs, and the 
bourgeois parties in favor of maintaining their 
"neutrality," the neutral values of course being 
equal to their own.  Labor's progress caused the 
Conservative Vice President of the Parliament, C. 
J. Hambro, in 1934 to propose an instruction for 
the NRK outlawing "any form of agitation against 



Media History Monographs 8:1                    Rolland: Establishing Public Broadcasting Monopolies 
 

 17 

the State, the State Powers and the Constitution." 
 In 1934 Hambro must have seen Labor as a 
dangerous and overwhelming opposition, on the 
verge of overthrowing the existing Norwegian 
state. However, his proposal sums up an attitude 
towards the state broadcasting monopoly that 
probably even Labor–in governmental position–
could give its support. It certainly corresponds 
with the fourth phase of Labor's own broadcasting 
strategy. In fact, anyone holding the three powers 
of the three estates would be inclined to maintain 
that state broadcasting may be used for every 
purpose apart from one–the purpose of the fourth 
estate, the critical controller of state or public 
power. 
 Obviously the political fear of political 
broadcasting did not escape Trine Syvertsen's 
attention. On the contrary, she makes it clear that 
"the main principle thus laid down in both 
countries . . . that it was the corporations them-
selves, and not the Post Office or any government 
minister, who were responsible for broadcasting" 
and that "this policy did of course not imply that 
the broadcasters could transmit whatever they 
wanted. Their operational autonomy was curtailed 
by the prevailing political and cultural consensus, 
and the governments also had a series of more 
informal sanctions at their disposal," and "in both 
countries, the government retained the right to use 
the broadcast channels to convey official state-
ments and messages to the public." She refers to 
"the British government's right to lay down 
editorial policy guidelines, and to require the BBC 
to refrain from broadcasting specific programs," 
and to the ban in both countries on editorializing 
and the broadcasters expressing their own 
opinions. She also refers to the broadcasters' 
obligation to "refrain from transmitting anything 
that might threaten the social order or national 
security," caused by "the fear expressed by 
official representatives in both countries, that 
broadcasting might be used for subversive 
purposes."115 
 From the perspective of public choice theory, 
implying that the actions of politicians too are 
governed by what caters best for their self-
interest, it is hard to conceive any other motive for 
the establishment of state broadcasting mono-
polies. 
  
12. From Regulation to Monopoly 
Both Trine Syvertsen's constraints theory and 
Hans Fredrik Dahl's economic necessity theory 
imply that the state had no real choice but was 
forced by the circumstances to take control over 

broadcasting. Hence the theories are consistent 
with, and to some extent presupposing, the thesis 
that the state had no offensive intentions with its 
control, no particular objectives it wanted to 
achieve. The thesis is rather that to broadcast was 
a duty the state must undertake because nobody 
else was in legitimate, technical, or economical 
position to do it. The state did not exactly want 
this responsibility, and was more than happy it 
could leave its discharge to an institution that 
subsequently and for that reason obtained 
independence from direct state influence.  
 This thesis is clearly present in Syvertsen's 
constraints theory. She maintains that "in many 
ways, broadcasting can be seen as a constant 
problem for governments," and refers to Heller, 
who argued "that the state interest in broadcasting 
in Britain was initially essentially negative, 
concerned with protecting essential services from 
outside interferences and disruption." She 
maintains that "different interests were dissatisfied 
with different aspects of the original private 
broadcasting companies, and a public corporation 
emerged as the least objectionable solution to the 
interests involved." She expresses her agreement 
with Burns, who had described public broad-
casting as "a superb example of accomodatory 
politics, spreading satisfactions and dissatis-
factions fairly evenly among the interest groups 
concerned."116 The regulation was reactive, not 
proactive. 
 This essay started with the assertion that the 
main motive for state regulation of broadcasting 
was defensive, to prevent others from using the 
medium contrary to the state's interest. The 
assertion seems verified by the state's rejection of 
political broadcasts. But regulation does not 
require state ownership and monopoly. The 
defensive control was in fact more effective when 
it was restricted to denying private radio station 
owners the right to broadcast political or "con-
troversial" programs, as it then was supported by 
the very credible threat of withdrawing the license 
to broadcast if violations occurred. The initial 
private radio stations never revolted like the NRK 
immediately did.  
 With regulation of private broadcasting being 
sufficient to secure the state's defensive interests, 
we may ask if not the state had more offensive 
purposes for replacing it with a state-owned 
monopoly. Referring to the Norwegian situation, 
the answer to that seems to depend on who 
controls the state. Broadly speaking, the political 
opinion on broadcasting in the late 1920s and 
early 1930s was divided between two main 



Media History Monographs 8:1                    Rolland: Establishing Public Broadcasting Monopolies 
 

 18 

groups. On one side was the bourgeoisie, still in 
political majority, still in government, still 
controlling the state and nation politically and 
culturally. The bourgeoisie favored private 
broadcasting regulated by the state to prevent 
political broadcasts. On the other side were the 
socialists, after the party unification in 1927 on 
continuous march forward (interrupted by a 
revolutionary setback in 1930), but still in 
minority, still with the working class rather than 
the nation as their political and cultural frame of 
reference. The socialists favored state monopoly 
and political broadcasts, claiming that the 
"neutral" private radio in reality was bourgeois 
radio in disguise.  
 Crisscrossing the left-right dimension were 
other interests, like those of the Telegraph Board, 
of the Ministry of Church and Education, of the 
press, of copyright holders, of the private radio 
stations themselves, of the industries involved and 
wanting to be involved in broadcasting, of the 
listeners. As a result of this, it was in fact a 
bourgeois (liberal) government that under dissent 
got the still bourgeois dominated Parliament's 
acceptance to nationalize broadcasting and 
establish a state monopoly. In the end all of the 
Liberal and Labor representatives voted for 
nationalization, and so did two thirds of the 
Agrarian representatives, while 93 percent of the 
right-wing representatives voted for continued 
private radio. Altogether NRK was established 
with support from two thirds of the Parliament.117 
 Whether the Liberals and Agrarians had any 
intention to politicize the NRK for their own sake 
will not be known, as the NRK pre-empted that 
with their coup. The Socialists, however, had a 
clear strategy for the NRK–and two years later 
they were in control of the state.  From then on, 
what could restrict the state's use of broadcasting 
for its own offensive purposes, would be the 
strength of the opposition and the respect for 
democratic institutions, among which the right to 
form an opposition and seek support to overthrow 
the government is the foremost one.118     
 
Abbreviations 
ARF: Advertising Research Foundation. 
ESOMAR: European Society for Opinion and 
Marketing Research. 
NOU: Norges offentlige utredninger (Norwegian 
Public Committee Reports). 
St.meld.: Stortingsmelding (Report to the 
Norwegian Parliament). 
St.prp.: Stortingsproposisjon (Proposition to the 
Norwegian Parliament).  

                                                                                      
Notes 
 
1 Asa Briggs, The History of Broadcasting in the 
United Kingdom (London 1961-1979, 4 vols. The Birth 
of Broadcasting, The Golden Age of the Wireless, 
Sound and Vision, The War of Words. Rev. ed. 1995, 
with a 5th vol., Competition).  
 
2 Hans Fredrik Dahl, NRKs historie 1-3 (The History 
of NRK 1-3)(Vol. 1 Hans Fredrik Dahl, Hallo-hallo! 
Kringkasting i Norge 1920-1940. (Hello-hello! 
Broadcasting in Norway 1920-1940), vol. 2 Hans 
Fredrik Dahl, Marion Dybing & Marion Rødland, 
"Dette er London": NRK i krig 1940-1945  ("London 
calling," NRK at war 1940-1945), vol 3 Hans Fredrik 
Dahl, Henrik Grue Bastiansen & Bente Rannveig 
Hansen, Over til Oslo: NRK som monopol 1945-1981 
(Over to Oslo: NRK as monopoly 1945-1981). Oslo: 
Cappelen ([1975] 1999, [1978] 1999, 1999). 
 
3 Trine Syvertsen, Public Television in Transition: A 
Comparative and Historical Analysis of the BBC and 
the NRK. (University of Leicester: Centre for Mass 
Communication Research, 1992, Oslo: KULT/NAVF, 
Levende Bilder 
5/92)<http://www.media.uio.no/personer/trinesy/PHD1
-4.html> (8 February 2003). 
 
4 Asle Rolland. & Helge Østbye, "Breaking the 
Broadcasting Monopoly." In The Euromedia Research 
Group, ed. by Denis McQuail & Karen Siune: New 
Media Politics. Comparative Perspectives in Western 
Europe. (London, Beverly Hills & New Delhi: SAGE 
Communications in Society Series, 1986). 
 
5 Cp. Everett M. Rogers, Diffusion of Innovations 
(New York: Free Press of Glencoe, 1962). 
 
6 The Norwegian-American sociologist and economist 
Thorstein Veblen introduced these concepts in his 1915 
study where he predicted that Germany would soon 
pass Britain as the leading European industrial nation 
(Thorstein Veblen, Imperial Germany and the 
Industrial Revolution. New York: Macmillan, 1915). 
The theory is discussed in Rolland & Østbye, 
Breaking, p. 120. 
 
7 Egil Bakke, Regulering av kringkasting i Norge. 
Hvorfor - hvordan - hva har virkningene vært 
(Regulation of broadcasting in Norway - why, how, 
and with what effects). (Sandvika: The Norwegian 
School of Management BI, 2003). Research report No. 
5/03. 
 
8 Allan Brown, "Economics, Public Service 
Broadcasting, and Social Values." The Journal of 
Media Economics, vol.9 no. 1 (1996), p. 6.  
 



Media History Monographs 8:1                    Rolland: Establishing Public Broadcasting Monopolies 
 

 19 

                                                                                      
9 Relevant classics are James M. Buchanan & Gordon 
Tullock, The Calculus of Consent: Logical Foundations 
of Constitutional Democracy (Ann Arbor, Mich.: 
University of Michigan Press, 1962), William A. 
Niskanen, Bureaucracy and Representative 
Government (Chicago: Aldine, 1974). 
 
10 Sissel Lund. & Asle Rolland, Television as 
Cultural Defence: The Case of Norway. Paper to 
XV IAMCR Scientific Conference and General 
Assembly, New Delhi, 1986. Cp. Asle Rolland, 
"TV som kulturelt forsvar" (TV as cultural 
defence). Aftenposten March 3, 2001.  
 
11 Calculated from official Department of Commerce 
list of stations, available via the Federal 
Communications Commission (FCC) website. Stand 
Jan. 1, 1934. 
 
12 Hans Fredrik Dahl, Hallo-hallo!, Trine Syvertsen, 
Public Television. 
 
13 Dahl, Hallo-hallo, Syvertsen, Public Television, 
Sigve Gramstad, Kringkasting i folkets teneste 
(Broadcasting in service of the people) (Volda: Møre 
og Romsdal distriktshøgskule 1989), Publikasjon nr. 
17. 
 
14 Syvertsen, Public Television. 
 
15 Bakke, Regulering.  
 
16 Leif Johansen,  Samfunnsøkonomisk lønnsomhet: En 
drøfting av begrepets bakgrunn og innhold (Social 
economic profitability. A discussion of the term's 
background and content). (Oslo: Tanum-Norli, 1977). 
Industriøkonomisk institutt, rapport nr 1/77.  
 
17 Brown, Economics, p. 7. 
 
18 Rolland & Østbye, Breaking,  p. 120. 
 
19 Nicholas Garnham, "Public Service versus the 
Market." Screen Vol. 1 (1983), p. 11. 
 
20 Appendix to St. prp. no. 70/1930, quoted after 
Magnar Brandseth, Demokratisk monopolordning blir 
udemokratisk oppløyst? Søkelys på korleis partiet 
Høgre løyser opp kringkastingsmonopolet. 
(Democratic monopoly arrangement undemocratically 
dissolved? A study of how the Conservative Party is 
dissolving the broadcasting monopoly). (Oslo: Norsk 
journalisthøgskole, 1983). Oppslag 3. 
 
21 See note 11. Various figures are given in the 
consulted sources. According to Asa Briggs, The BBC. 
The First Fifty Years. (Oxford & New York: Oxford 
University Press 1985), p. 19, the number of stations 

                                                                                      
was 346 in 1925. Many sources operate with close to 
500 stations in 1922, for instance Lydia Boyd in her 
Brief History of the Radio Industry available from 
Ad*Access, John W. Hartman Center for Sales, 
Advertising and Marketing History. Referring to 
Melvin L. DeFleur, Theories of Mass Communication. 
(New York: McKay 1970), Rolland & Østbye, 
Breaking, operate with close to 2000 stations.  
 
22 David Easton, The political system: an Inquiry into 
the state of political science (New York: Alfred A. 
Knopf, 1953). 
  
23 Sissel Lund & AsleRolland, Lokalradio i Norge 
høsten 1984 - status og problemer. (Local radio in 
Norway in the fall of 1984, status and problems). 
Presentation at the 16th Nordic Conference for 
Broadcasting Planners, Uppsala, 1984. (Oslo; NRK 
Research dept). Research Note 5/84. Cp. Asle Rolland, 
Mediemakt og mediemonopol (Media power and 
media monopoly). (Sandvika: The Norwegian School 
of Management BI), Research report no. 1/02. 
 
24 Jean Seaton, "Reith and the Denial of Politics." In 
James Curran. & Jean Seaton, (eds.): Power Without 
Responsibility. The Press and Broadcasting in Britain. 
(London & New York: Methuen, 1985), p. 126.   
 
25 Syvertsen, Public Television, Part 2, p. 5. 
 
26 Dahl, Hallo-hallo, p. 144. 
 
27 Hans Fredrik Dahl, Norge mellom krigene. Det 
norske samfunn i krise og konflikt 1918-1940 (Norway 
between the wars. The Norwegian society in crisis and 
conflict 1918-1940).  (Oslo: Pax, 1971). Øyvind 
Østerud, Samfunnsplanlegging og politisk system. 
(Societal planning and political system). (Oslo: 
Gyldendal, 1972).  
 
28 Dahl, Hallo-hallo, p. 60. 
 
29 Syvertsen, Public Television, Part 2, page 16. 
 
30 St. prp. no. 70/1930 p. 36, cited in NOU 1972:25 
Norsk Rikskringkasting - Organisasjon og 
ansettelsesvilkår (Norwegian Broadcasting 
Corporation: Organization and conditions of 
employment), p. 11. 
 
31 Bakke, Regulering. 
 
32 Dahl, Hallo-hallo, p. 330. 
 
33 Dahl, Hallo-hallo, p. 123, Mie Berg, "Organiseringen 
av radio og fjernsyn" (The organization of radio and 
television). In Mie Berg(ed), Massemedier i Norge 
(Mass Media in Norway), (Oslo: Gyldendal 1975), p. 
185.  



Media History Monographs 8:1                    Rolland: Establishing Public Broadcasting Monopolies 
 

 20 

                                                                                      
 
34 Tove Nielsen (Jacobsen), Krise og markedsutvidende 
tiltak (Crisis and market expanding efforts). (Tromsø: 
Universitetet i Tromsø, 1976). Tove Nielsen, 
"Arbeiderbevegelsen, krisen og markedet" (The Labor 
movement, the crisis, and the market). Tidsskrift for 
arbeiderbevegelsens historie no. 1 (1978). 
 
35 Dahl, Hallo-hallo. 
 
36 Dahl, Hallo-hallo, p. 143. 
 
37 Dahl, Hallo-hallo, p. 180. 
 
38 Syvertsen, Public Television, Part 1, page 17, Part 2, 
ch. 4. 
 
39 NOU 1972: 25, Dahl, Hallo-hallo, p. 184, 207. 
 
40 Dahl, Hallo-hallo, p, 183. 
 
41 Syvertsen, Public Television, Part 2, p. 7. 
 
42 Paddy Scannell & David Cardiff, A Social History of 
British Broadcasting. Vol. One 1922-1939. Serving the 
Nation. (Oxford: Basil Blackwell, 1991). Syvertsen, 
Public Television. 
 
43 Scannell & Cardiff, British Broadcasting, p. 5. 
 
44 Scannell & Cardiff, British Broadcasting, pp. 5-6. 
 
45 Dahl, Hallo-hallo, p. 169, Helge Østbye, "Norsk 
rikskringkasting - ett monopol, to medier" (Norwegian 
Broadcasting Corporation - one monopoly, two 
media"). In Svennik Høyer, Kjell Olav Mathisen, Anita 
Werner & Helge Østbye (eds.), Maktutredningen, 
Rapporten om massemedier (The study of the 
distribution of power in Norway, the report on the mass 
media), NOU 1982:30, pp. 241-300. NOU 1972:25, pp. 
18-20.     
 
46 The Telegraph Board calculated with an increased 
income of NOK 2,5 mill over a five-year period after 
state take-over, cp. St. prp. 70/1930, p. 41, Gramstad, 
Kringkasting, pp. 36, 96.  
 
47 Scannell & Cardiff, British Broadcasting, p. 6. 
 
48 Ibid. 
 
49 Ibid.  
 
50 Johan P. Olsen, "Foran en ny offentlig revolusjon" 
(In front of a new public revolution). Nytt Norsk 
Tidsskrift 3 (1986), 3-15.  
 
51 Gudmund Hernes, Forhandlingsøkonomi og 
blandingsadministrasjon (Negotiate economy and 

                                                                                      
mixed administration). (Oslo: Universitetsforlaget, 
1978). 
 
52 Morten Egeberg, Johan P. Olsen & Harald Sætren, 
"Organisasjonssamfunnet og den segmenterte stat" 
(The organized society and the segmented state). Kirke 
og kultur 5-6 (1975).  
 
53 Hans Fredrik Dahl, "Statens kringkastingsmonopol - 
en økonomisk tolking" (The state's broadcasting 
monopoly - an economic interpretation). In Rune 
Slagstad (ed.): Om staten (About the state). (Oslo: Pax, 
1978), p. 127. 
 
54 NOU 1972:25, p. 16. 
 
55 Asa Briggs, The BBC; Scannell & Cardiff, British 
Broadcasting, Syvertsen, Public Television. 
 
56 John C. W. Reith, Broadcast over Britain (London: 
Hodder and Stoughton, 1924), summarized in 
Gramstad, Kringkasting, pp. 11-12.  
 
57 Briggs, The BBC, p. 83. 
 
58 Seaton, Reith, pp. 127-8. 
 
59 Gudmund Hernes, Makt og avmakt (Power and 
powerlessness). (Oslo: Universitetsforlaget, 1975), p. 
65.  
 
60 Scannell & Cardiff, British Broadcasting, pp. 8, 15, 
6. 
 
61 Hernes, Makt, p. 65. 
 
62 Scannell & Cardiff, British Broadcasting, p. 8. 
 
63 Scannell & Cardiff, British Broadcasting, p. 8.. 
 
64 Many commentators, among them Scannell & 
Cardiff, have maintained that BBC's founder was 
imbued with the Victorian middle class ideal of 
service, "a sense of moral purpose and of social duty 
on behalf of the community, aimed particularly at those 
most in need of reforming - the lower classes" 
(Scannell & Cardiff, British Broadcasting, p. 9). Reith 
was particularly influenced by the enlightenment ideas 
of Matthew Arnold, who had confronted the only 
alternatives he could see with each other in the title of 
his essay Culture and Anarchy.  
      
65 Hernes, Makt, p. 44 ff. 
 
66 The suppression of politics in broadcasting had no 
counterpart in the contemporary policy towards the 
printed press. In Britain the "orthodox interpretation" is 
that the press "attained its freedom around the middle 
of the nineteenth century," although James Curran calls 



Media History Monographs 8:1                    Rolland: Establishing Public Broadcasting Monopolies 
 

 21 

                                                                                      
this a "political myth,"  James Curran, "Whig press 
history as political myth." In James Curran & Jean 
Seaton (eds.): Power Without Responsibility. The Press 
and Broadcasting in Britain. (London & New York: 
Methuen, 1985), p. 7. Britain has no written 
constitution and therefore no fundamental guarantee 
for the freedom of expression. Free speech is a 
common law principle, defined negatively in the sense 
that the freedom exists to the extent it is not limited by 
other laws or practice (The Norwegian Governmental 
Commission on Freedom of Expression, NOU 
1999:27, p. 214). However, the European Human 
Rights Convention guarantees the freedom of 
expression, and the Human Rights Act of 1998 
incorporated it into British law. In Norway the freedom 
of print and free speech were guaranteed by the 
Constitution of 1814. At the time when broadcasting 
was introduced, the press was mainly party-political, 
and partly very radical, as most Labor party 
newspapers followed the Communist line after the 
party splits in the wake of the Russian revolution (Asle 
Rolland, Arbeiderpressen 1884-1940. Differensiering 
og sentralisering. Report no. 53, University of Oslo: 
Institute for Mass Communication Research, 1979).       
   
67 Briggs, The BBC, p.50, 51. 
 
68 Dahl, Hallo-hallo, p. 83. 
 
69 Seaton, Reith, p. 131.  
 
70 Scannell & Cardiff, British Broadcasting, p. 5. 
 
71 Hernes, Makt, pp. 43-44. 
 
72 Syvertsen, Public Television, part 2. p. 9. 
 
73 Quoted in Dahl, Hallo-hallo, p. 169. 
 
74 Dahl, Hallo-hallo, pp. 170-171. 
 
75 NOU 1972:25, pp. 11-12, cp. Dahl, Hallo-hallo, pp. 
199-210. What the Telegraph Board did not foresee, 
was the unwillingness of the press to undertake that 
responsibility, the opponents to the plan arguing that it 
implied a sort of '"regulatory capture" by which the 
press would be silenced as broadcasting's watchdog. 
The Labor press, belonging to a party still in 
opposition, also feared that real control over 
broadcasting would be obtained by the much stronger 
bourgeois press.     
 
76 Gramstad, Kringkasting, p. 38. 
 
77 NOU 1972:25, pp. 15-16, quoting St.prp. no. 
69/1932. 
 
78 Thus the assurance of broadcasting's "strong and free 
position," under the auspices of the Ministry of Church 

                                                                                      
and Education, was openly put into the parliamentary 
proposition in order to silence opposition from the 
Norwegian Association of Radio Listeners, which was 
against state management of broadcasting in any form. 
Cp. NOU 1972:25, p. 17, quoting St.prp. no. 69/1932. 
 
79 Cp. Hernes, Makt.  
 
80 Dahl, Hallo-hallo, pp. 124-32, Syvertsen, Public 
Television, Part 2 p. 5. 
 
81 Syvertsen, Public Television, Part 2, p. 7, based on 
Dahl, Hallo-hallo, p. 197.  
 
82 Syvertsen, Public Television, Part 2, p. 7. 
 
83 Syvertsen, Public Television, Part 2, p. 6. 
 
84 Garnham, Public Service. 
 
85 Karl R. Popper, The Logic of Scientific Discovery. 
(London: Hutchinson 1972 [1959]), p. 41, 42. 
 
86 Scannell & Cardiff, British Broadcasting, p. 15, 
Briggs, The BBC, p. 110. 
 
87 NOU 1983:3 Massemedier og mediepolitikk (Mass 
media and media politics). 
 
88 St. meld. no. 32 (1992-93) Media i tida, pp. 126, 127. 
 
89 Hans Fredrik Dahl, ’Å finansiere TV-nett’ 

('Financing a TV network'), Medieverden (2002) no. 

25. Rolf Høyer & Hans Fredrik Dahl, Spillet om TV2 

(The TV2 power game). (Oslo: Damm 2003). 

 
90 Dahl, Hallo-hallo, pp. 216-220 Dahl, Statens 
kringkastingsmonopol. 
 
91 Dahl, Statens kringkastingsmonopol, pp. 122, 127, 
133, 127, 128. 
 
92 Dahl, Statens kringkastingsmonopol, p. 131. 
 
93 Dahl, Statens kringkastingsmonopol, pp. 131-32. 
 
94 Dahl, Statens kringkastingsmonopol, p. 118. 
 
95 Cp. Hugh Malcolm Beville, Jr. Audience Ratings: 
Radio, Television, and Cable. (Hillsdale, N.J: Erlbaum, 
1985). 
 
96 Brown, Economics, pp. 7-8. 
 



Media History Monographs 8:1                    Rolland: Establishing Public Broadcasting Monopolies 
 

 22 

                                                                                      
97 M. Spence, M., & B. M. Owen, 'Television 
programming, monopolistic competition, and welfare'. 
Quarterly Journal of Economics (1977) 91: 194-223. 
 
98 That is what audiences are doing when paying for 
'merit programs' transmitted for instance via cable. A 
Norwegian discussion of the subject matter is Egil 
Bakke, Markedet og de kulturelle verdier. Kultur- og 
medienæringen i et samfunnsøkonomisk perspektiv 
(The Market and the cultural values. The culture and 
media industries in a socioeconomic perspective).  
(Sandvika: The Norwegian School of Management BI, 
2003). Research report No. 10/03. 
   
99 J. Rothenberg, 'Consumer sovereignty and the 
economics of TV programming'. Studies in Public 
Communication (1962) 4, p. 49. 
 
100 Johansen, Samfunnsøkonomisk lønnsomhet.  
 
101 Dahl, Statens kringkastingsmonopol, pp. 126, 133. 
 
102 Nicholas Garnham, Emancipation, the Media, and 
Modernity: Arguments about the Media and Social 
Theory. (Oxford: Oxford University Press, 2000), pp. 
54-55. 
 
103 Martin Cave, "Public Service Broadcasting in the 
United Kingdom." The Journal of Media Economics 
vol. 9 no. 1, p. 18. 
 
104 Dahl, Statens kringkastingsmonopol, pp. 133-34. 
 
105 Dahl, Statens kringkastingsmonopol, pp. 133-34. 
But the problem was perhaps rather that cultural life 
itself wanted but did not get their share of that profit, 
cp Dahl, Hallo-hallo, pp. 124-32.  
 
106 Seaton, Reith, p. 129.  
 
107 Syvertsen, Public Television, Part 2, p. 8, Caroline 
Heller, Broadcasting and Accountability (London: 
British Film Institute, 1978), Stuart Hall, 'Broadcasting 
and the Public Interest: From Consensus to Crisis," in 
Peter Golding, Graham Murdock & Philip Schlesinger 
(eds.): Communications Politics (Leicester: Leicester 
University Press, 1986). 
 
108 See note 25. 
 
109 Helge W. Nordvik, 'Mellom marked og kartell: 
Amerikanske og tyske forbilder i norsk 
konkurransepolitikk før 1940' (Between market and 
cartel; American and German models in Norwegian 
Competition Policy before 1940). In E. Hope, P. 
Munthe, A. C. Stray Ryssdal & S. Undrum, Marked, 
konkurranse og politikk. Festskrift til Egil Bakke, 
(Market, competition, and politics, Festschrift in honor 

                                                                                      
of Egil Bakke). (Bergen: Fagbokforlaget, 1995), pp. 
35-49. 
 
110 Jean Seaton, "Broadcasting and the Theory of 
Public Service." In James Curran & Jean Seaton (eds.): 
Power Without Responsibility. The Press and 
Broadcasting in Britain. (London & New York: 
Methuen, 1985), p. 305.   
 
111 Seaton, Reith, p. 131, Briggs The BBC, p. 52. 
 
112 Briggs, The BBC, p. 93. 
 
113 Briggs, The BBC, p. 93, 369. 
 
114 Dahl, Hallo-hallo, pp. 286-297. 
 
115 Syvertsen, Public Television, Part 2, page 13, 17-18. 
 
116 Syvertsen, Public Television, Part 1, p. 9, Part 2, p. 
7, Heller, Accountability, p. 12, Tom Burns, The BBC. 
Public Institution and Private World (London and 
Basingstoke: Macmillan, 1977), p. 9. 
  
117 Dahl, Hallo-hallo, p. 211. 
 
118 Cp. Robert Dahl, "Preface." In R. Dahl (ed.): 
Political Oppositions in Western Democracies. (New 
Haven & London: Yale University Press, 1966). 
 
 


