
 
 

Media History Monographs 16:2  
(2013-2014) 

ISSN 1940-8862	
  
 
 

Speculating	
  “National”:	
  
Ownership	
  and	
  Transformation	
  of	
  the	
  English-­‐

Language	
  Press	
  in	
  India	
  	
  
During	
  the	
  Collapse	
  of	
  the	
  British	
  Raj	
  

	
  
	
  
	
  
	
  
	
  

Deeptanil	
  Ray	
  
Jadavpur	
  University	
  

	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  

ABSTRACT	
  
The	
  imminent	
  collapse	
  of	
  the	
  British	
  Raj	
  in	
  India	
  following	
  the	
  Second	
  World	
  War	
  marked	
  the	
  
formal	
  entry	
  of	
  Indian	
  big	
  business	
  speculators	
  into	
  the	
  English-­‐language	
  newspaper	
  business.	
  
It	
  was	
  more	
   than	
  a	
  transfer	
  of	
  ownership	
  from	
  British	
  to	
  Indian	
  hands:	
   it	
  merged	
  the	
   Indian	
  
speculators’	
   cravings	
   for	
   respectability,	
   their	
   becoming	
   editor-­‐proprietors	
   of	
   newspapers	
  
published	
   in	
   the	
   colonial	
   language	
   of	
   power,	
   with	
   a	
   desire	
   to	
   expand	
   the	
   frontiers	
   of	
   what	
  
essentially	
   were	
   city-­‐based	
   dailies.	
   Recording	
   its	
   disaffection	
   with	
   the	
   overtly	
   nationalist	
  
histories	
   of	
   the	
   Indian	
   press,	
   this	
   article	
   outlines	
   the	
   historical	
   circumstances	
   in	
   which	
   the	
  
newspaper	
   business	
   in	
   India	
   functioned	
   prior	
   to	
   the	
   entry	
   of	
   the	
   Indian	
   big	
   business	
  
speculators.	
   It	
  concludes	
  by	
  delineating	
  the	
  horizons	
  of	
   expectations	
  of	
   the	
  English	
  dailies	
   in	
  
India	
  conceiving	
  “national	
  presence”	
  in	
  the	
  soon	
  to	
  be	
  post-­‐colonial	
  future.	
  

	
  
	
  

©2013,	
  Deeptanil	
  Ray	
  



With the end of the Second World War, 
the press situation in the geographical zone yet 
to be marked and territorially designated as the 
Republic of India was undergoing a decisive 
shift. While the press photographer’s flashbulb 
camera occasionally chose to record moments 
of pain, misplaced glory, peasant uprisings, 
religious riots, mass killings, an Empire’s utter 
inability to sustain its rule and the exodus of 
more than five million refugees across new 
imagined borders, the newspapers themselves 
were changing. This was a period when 
different clans of the Indian big bourgeoisie 
who had profited much from the war made a 
frenzied rush to secure shares of British 
enterprises, and some of them chose the path 
to glory and enhanced prestige by becoming 
editor-proprietors of English-language news-
papers. There were others, who had provided 
financial help to newspapers owned by Indians 
in the past; they now thought of hitching the 
fortunes of their other businesses to the 
prestige associated with the English-language 
newspaper business. When the fears of 
“sedition” seemed to disintegrate before 
Britain’s “shameful flight, by a prema-ture 
hurried scuttle” (as the old imperialist Winston 
Churchill prophesied during the first debate 
over the Labour Party’s Indian Independence 
Bill at the British House of Commons1), the 
business of making “news” in India suddenly 
appeared more lucrative than ever before. 
Apart from the Statesman, which passed into 
Indian hands during the 1960s, all the major 
British-owned newspapers in India were 
acquired by Indian speculators in the space of 
ten years after the war. And serious plans were 
afoot for expansion. 

A description of these acquisitions and the 
expansion attempts of older newspapers 
during this period is usually missed in the 
various histories of the press in India. Distres-

singly, two and a quarter centuries after the 
first newspapers appeared in print in the 
Indian subcontinent, specific histories of the 
English-language press in India in the colonial 
era remain few; still fewer, histories of various 
Indian-language newspapers which were anti-
pathetic to colonial rule.2 More serious are the 
conceptual problems which have not always 
been clearly confronted by researchers of the 
Indian media: the hitherto unexplained transi-
tion of newsmaking businesses from colonial-
ism to post-colonial identities and the deli-
berate insistence on a nationalist history of the 
press in India, the general negligence of 
questions concerning ownership, and the 
ahistorical foregrounding of the “missionary 
journalism” of Indian-owned newspapers to 
the extent that we are made to forget that 
newspapers in British India were also busines-
ses run for profit, both economic and symbol-
ic.3  

As this article will try to demonstrate, the 
changes that occurred in the English-language 
press in India during the final days of the Bri-
tish Raj  had little to do with the missionary 
zeal of a unitary pan-Indian “nationalism,” 
which denies the complexities of the rise of 
different forms of proto-nationalist move-
ments of resistance among the colonized peo-
ples in the Indian sub-continent and their va-
ried use of print.4 Nor does the “nationalist” 
past attributed to the English-language news-
paper fit comfortably with the history of com-
mercial newsmaking in India. Rather, the 
changes and transformations of the English-
language press in India during the twilight of 
the Empire had more to do with the Indian 
big bourgeoisie and other newspaper proprie-
tors speculating on a “national presence” for 
their newspapers, and their desire to secure 
prestige and profit under a sympathetic post-
colonial state and its new leaders. 

 
Deeptanil Ray is  JU-SYLFF Doctoral Fellow at the Department of English, Jadavpur University, India, 
and currently employed as a Project Fellow at the School of Cultural Texts and Records, Jadavpur 
University. His primary research interest is in the history of print culture in the Indian subcontinent. 
deeptanilray@gmail.com 
	
  

Speculating	
  “National”:	
  	
  
Ownership	
  and	
  Transformation	
  of	
  the	
  English-­‐Language	
  Press	
  in	
  India	
  	
  

During	
  the	
  Collapse	
  of	
  the	
  British	
  Raj	
  



Media	
  History	
  Monographs	
  16:2	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  Ray	
  

	
   2	
  

Newspapers, colonialism,  
and the Indian big bourgeoisie 

There is a popularly-held view that the In-
dian big bourgeoisie were hostile to British im-
perialism before the transfer of power in 1947. 
The proper view would be to see most of 
them as immediate beneficiaries of the British 
gov-ernment’s “positive policy” of promoting 
limit-ed industrialization in British India after 
the First World War, while it followed the 
recom-mendations of the Indian Industrial 
Commis-sion (1916-18), and through the 
setting up of Tariff Boards. This policy helped 
earlier com-pradors like the Tatas and other 
Indian textile magnates who had reaped 
enormous benefits during the First World War 
to explore newer pastures; the grant of 
government subsidies (protection) to the iron 
and steel, cotton, paper, jute, cement, and 
heavy chemicals industries led to the 
emergence of powerful new groups within the 
Indian business scene (going by the family 
names of Birla, Sri Ram, Poddar, Dalmia Jain, 
Surajmull-Nagarmall, Ruia, Thapar, Chettiar, 
Naidu, Goenka, et cetera) whose economic 
interests were closely interwoven with the 
interests of the British imperial system in 
India.5  

The basic prerogatives of the British 
imperial system (“a capitalist order of society, 
international collaboration between capitalists 
of all countries, avoidance of drastic social 
changes and respect for the fundamental rights 
of property”) were not contested for all 
practical purposes by anti-colonial Indian 
economists and politicians when these 
capitalist groups built up their own “miniature 
capitalist system”; the only opposition that 
they faced was from the secessionist demand 
of the All-India Muslim League when it later 
staked its claim for a separate Muslim state.6 
Some of these comprador families supported 
Indian-owned newspapers to argue for their 
causes and run their advertisement; most 
found proto-nationalist newspapers as 
convenient vehicles for boosting their social 
prestige that was denied to them by the 
snobbish affectations of the British-owned 
newspapers. The Birla family’s participation in 
the newspaper business during the colonial 
period can be considered as a case in point.  

Baldeo Das Birla, a Marwari banya,7 arrived 
at Calcutta in 1896 fleeing from the plague in 
Bombay, and with money amassed from 
gamb-ling on daily prices of opium. In 
Calcutta, the old colonial capital of British-
occupied India, Baldeo Das traded in wheat, 
silver, and oilseeds, and with his eldest son, 
Jugal Kishor, set up a firm which was one of 
the leading exporters of opium to China.8 
During the First World War, the Birla family 
entered the cotton and gunny business. 
Reaping huge speculative profits during the 
course of the war, it emerged after the Tariff 
Boards as a major player in the textile, jute, 
paper and sugar industries, apart from floating 
insurance companies and a bank.9 While it 
confidently explored different business 
trajectories, and maintained a fine balance 
between differing business objectives—on the 
one hand, serving British imperial interests 
that included the efficient and profitable 
handling of military contracts during the 
Second World War, and on the other, 
generously funding Gandhi and the Indian 
National Congress on grounds of “nation-
alism”—the Birla family was cautious in the 
case of newspaper business.  

The Birlas were the consistent funders of 
M. K. Gandhi’s journalistic ventures, the 
Harijan and the Young India. After the Civil 
Disobedience Movement (1930), they 
extended generous help to the English-
language newspaper Hindustan Times, which 
was launched in 1924 by two die-hard 
Congress loyalists and representatives of the 
Akali political intelligentsia in the Punjab 
Province, Madan Mohan Malviya and Lala 
Lajpat Rai. In 1931, the Hindustan Times had 
shut down in general protest against the Press 
Act passed by the British Government,10 
particularly protesting against a demand of Rs. 
5000 as security from the paper. It reappeared 
after three months with a great increase in its 
circulation. Earlier, Malviya had converted the 
newspaper to a public limited company with a 
declared capital of Rs. 1,25,000, while issuing 
shares in the name of “donors”; his manager 
later recalled that the biggest donor was a “rich 
young Marwari magnate” Ghanshyam Das 
Birla,11 who also paid Malviya and Lajpat Rai 
five thousand rupees a month respectively for 



Media	
  History	
  Monographs	
  16:2	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  Ray	
  

	
   3	
  

“public work.”12 After its re-launch, Birla 
showed further interest and bought further 
shares of Rs. 25,000 from the newspaper, and 
continued supporting the paper through the 
war by buying its shares, though careful not to 
be visible as its funder.13  

Apart from the fear of direct implication in 
and through charges of “sedition,” the Birlas 
also played for safety as their earlier attempts 
to secure newspaper power did not yield 
desirable results. Soon after the First World 
War, the colonial government had awarded 
Baldeo Das Birla the title of Rai Bahadur for 
“distinguished services” to the Raj. His five 
sons thought of acquiring a knighthood; a 
perfect tribute, they thought, to an ageing 
father before his retirement from business. 
They deliberated on running public campaigns 
through newspapers, and finally decided on 
the easiest process: the acquisition of reputed 
English-language newspapers. Consequently, 
they bought three newspapers published from 
Calcutta, the city which was the Birla family’s 
principal commercial base until the 1950s. The 
first two purchases were disasters; the third 
was a speculative misadventure where the 
Birlas managed to intervene before it turned 
really disastrous.  

The first purchase was the New Empire in 
Calcutta, a British-owned daily. It was not a 
flourishing newspaper as the Birlas had hoped, 
but one with little circulation and huge market 
debts; the paper collapsed after costing the 
family a few lakh of rupees. The second was 
the Swarajya, a weekly published by S. R. Das, a 
pro-British cousin of the widely-respected and 
famous Bengali nationalist lawyer from 
Calcutta, C. R. Das. After purchasing this 
weekly, the Birlas were pained to find out that 
its subscription was less than a hundred 
copies, and with mostly British government 
officials and European houses on its sub-
scription list, less than a dozen of its subscrib-
ers knew Bengali, the language of its 
publication.14 The weekly’s debts were grudg-
ingly cleared, and it was shut down as well.  

The Bengalee, the third newspaper 
purchased by the Birlas was an evening 
newspaper of great repute in Calcutta and 
Eastern India.15 It was published by 
Surendranath Banerjee, an English-educated 

Indian Civil Service officer and an early 
president of the Indian National Congress. 
This weekly newspaper (purchased by 
Banerjee for ten rupees in 187916) had run 
successfully for forty years highlighting the 
political ambitions and literary inclinations of 
its famous proprietor; the Birlas hoped that it 
would help them command wide respect in 
Indian administrative and political circles. 
After the purchase, they appointed a person 
called Srinivas Sarma as the editor of the paper 
who ran it for a few months with a pro-British 
stance. However, Ghanshyam Das Birla was 
soon to learn a bitter truth; one that was to 
become one of the easiest ways to profit for 
many in the newspaper business during the 
Second World War, and also in post-1947 
India. Ghanshyam Das’s suspicions were 
aroused after a chance encounter with a 
servant who carried over his household 
clothes for laundry—the washerman had 
returned the clothes wrapped in pages of the 
day’s edition of their precious paper. Their 
newspaper was being printed, he eventually 
learnt on investigation, and sold right off the 
presses not to readers, but as the cheapest 
scrap paper in the market. Thus taken in, the 
Birla family hurriedly made a gift of the failing 
Bengalee to Sarma, with the advice to “keep the 
Birla flag flying.”17 Sarma was the one to reap 
profits from the entire process; he made 
profits by inflating the paper’s circulation once 
again, and was able to dupe Aga Khan III—
Sultan Muhammed Shah, the first president of 
the All India Muslim League—into buying it.18 
The Aga Khan changed the name of the paper 
to Evening Star, and ran it as a pro-Muslim 
newspaper; in 1937, it became the Star of India 
that sold well for being the only English 
newspaper in eastern India for supporting the 
Muslim League, and later, the Pakistan cause.  

As to be expected, the Birlas emerged 
cautious and wise after these papery 
misadventures. Making no further attempts to 
be visible as newspaper proprietors, they 
continued to fund the Hindustan Times,19 the 
Searchlight (an English newspaper run from 
Patna by Sachidanand Sinha and Babu 
Rajendra Prasad, later the first president of 
India), the Leader (run by Malviya), the Harijan 
(Gandhi’s political mouthpiece), S. Sadanand’s 



Media	
  History	
  Monographs	
  16:2	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  Ray	
  

	
   4	
  

Free Press News Agency,20 and numerous 
smaller proto-nationalist newspapers. Later, in 
the early 1940s, it were the Birlas who paved 
the way for the appointment of Devdas 
Gandhi, Gandhi’s son, as the managing editor 
of the Hindustan Times. The Birlas also helped 
the Hindustan Times in 1940 to host the first 
conference of the All India Newspaper 
Editor’s Conference (AINEC), formed to 
secure concessions from the British 
Government; all the while they made good 
business in and through the British 
Government’s war efforts. Only when the fear 
of “sedition” had considerably evaporated, and 
the prospects of profit were clearly discernible 
in newspaper business, did the Birlas step in to 
formally declare their claim on the three 
influential newspapers they had supported 
financially.21  

The newspaper scene in British India prior 
to the Second World War 

Prior to the formal entry of big business in 
the Indian newspaper scene, the success of 
newspapers depended on their close affiliation 
with select, commercially and politically 
interested, élites residing and closely 
concentrated in the relatively geographically 
closed off regions demarcating the various 
provinces of British India. The conditions of 
economic success and survival for all major 
newspapers in British India, both Indian and 
British-owned, from their origins in the 
nineteenth century or early twentieth century 
to the end of the Second World War, 
depended on their close following of these 
élite interests, which were geographically 
concentrated rather than dispersed.22 If the 
English-language press in Company-ruled 
India was born catering to the mercantile 
interests of British traders and statesmen at 
Calcutta;23 it followed the twin march of the 
British bureaucracy and trade across the 
subcontinent, and survived only by 
functioning from the urban capitals of the 
provinces of subsequent British India.  

The Times of India came about in 1861 when 
Robert Knight, the British editor and 
consequent co-owner of the Bombay Times, 
with support from Parsi shareholders who had 
ousted the earlier British editor in the year of 

transfer of power from the John Company to 
the Crown, merged his newspaper with the 
Standard and the Telegraph in Bombay on the 
speculation that Bombay was to emerge as the 
capital of British India. He laid claim to 
“India” on his newspaper’s nameplate to help 
the Bombay press grow out of provincialism.24 
Thirteen years later, in another capital city, the 
same Robert Knight resigned from his post of 
Under-Secretary in the Agricultural 
Department of the Bengal Government to 
rekindle his desire of running newspapers for 
profit. With support from twenty-four 
merchants of Calcutta and the manager of the 
Paikpara Raj Estate, Knight acquired the Friend 
of India, a newspaper started in 1818 by John 
Clark Marshman and earlier funded by the 
Christian missionaries of Shreerampur, the 
pioneers of printing in Bengal. In January 
1875, Knight started the Indian Statesman at 
Calcutta—dropping the “Indian” from its 
nameplate in the month of September, the 
same year, for reasons unknown.25 The 
Statesman gradually rose into prominence in the 
late nineteenth century and early twentieth 
century, as Calcutta outshone other provincial 
capitals with the increasing concentration of 
British commercial interests in and around the 
east of British India. Likewise, the Madras Mail 
in Madras, the Pioneer in Allahabad, and the 
Times of India in Bombay, provided “news” to 
the Anglo-Indian and British communities 
residing in the different provincial capitals.  

Indian-owned newspapers, too, stuck to 
the capital cities as their sites of production 
and primary markets. The Amrita Bazar Patrika 
of Calcutta, for example, was one of the many 
Bengali newspapers that started in the villages 
and district towns of the Bengal Province with 
the lessening costs of printing after 1850. It 
was launched by Sisir Kumar Ghosh and his 
seven brothers as a Bengali weekly newspaper 
in February 1868 from the village Palua-
Magura in Jessore district of the Bengal 
Province, after the brothers Hemanta Kumar 
and Sisir Kumar “gave up their jobs in the 
Income-tax Department” and decided to make 
a newspaper, naming it after their mother, 
Amritamoyee Devi.26 The Patrika gained 
popularity highlighting the oppression of the 
indigo planters on the indigenous farmers. 



Media	
  History	
  Monographs	
  16:2	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  Ray	
  

	
   5	
  

Sisir Kumar Ghosh, co-founder and 
consequently owner of the Patrika, was 
realistic enough as a “native” newspaper 
entrepreneur to understand the inseparability 
of newspaper production from the big colonial 
capital. Prior to the Patrika venture, Sisir Ku-
mar’s elder brother Basanta Kumar had started 
a weekly newspaper, Amrita Prabahini, which 
had failed to sell; and the Ghosh brothers ran 
the continuous risk of arrest, Sisir Kumar 
narrowly escaping a libel conviction.27  

Although more famous in the history of 
the Indian press for the “overnight” trans-
formation of his Bengali weekly into an 
English newspaper to avoid the punitive 
measures of the Oriental Languages Act (the 
“Vernacular Press Act” of 1878),28 the success 
of Ghosh’s Patrika to a large extent depended 
on his decision to shift his newspaper’s office 
to Calcutta, and his newspaper’s deliberate 
claim to the prestige commanded by “English-
ness” in the colonial era. A year after the 
Patrika commenced publication, the Ghosh 
brothers made it a bilingual weekly that 
included few columns in English; then moving 
base to Calcutta, re-launched it in 1872 as a 
bilingual weekly newspaper, and re-launched it 
again as a English-language newspaper on 
March 21, 1878.29 Gradually, the Patrika gained 
its popularity among the “liberal” Indian 
beneficiaries of the Permanent Settlement, the 
decaying Indian gentry, small businessmen, 
and the emergent English-reading salaried 
classes of Calcutta, for its championing of 
Bengali proto-nationalism.  

(As bhadralok30 newspaper proprietors with 
Bengali proto-nationalist sympathies, the 
Ghosh family held no scruples in helping 
others to set up newspapers, so long as they 
did not consider them competitors. In 1922, 
Sisir Kumar’s son, Tushar Kanti Ghosh, 
helped Suresh Chandra Majumdar, a former 
anarchist revolutionary who was running a 
small printing press in Calcutta, to re-launch a 
defunct Bengali daily the Ghosh brothers had 
registered with the British government in 
1896. It was named Ananda Bazar Patrika after 
Anandamoyee Devi, the sister of Amritamoyee 
Devi. Majumdar soon expanded his business 
by more emphatically supporting the proto-
nationalist cause than the Ghosh family: the 

newspaper’s popularity increased further as he 
became a Congress leader, and his editor 
Satyendranath Majumdar, a Subhas Chandra 
Bose loyalist, braved a few libel suits and 
imprisonment. In 1937, Majumdar launched a 
Calcutta daily, Hindustan Standard, to rival the 
prestige of the Ghosh family in the English-
language field.31 The paper never managed to 
secure a repute like the Patrika, though it was 
maintained for mostly prestige’s sake till the 
1980s. The rivalry between these two news-
paper groups played out primarily the Bengali-
language field, and lasted well beyond the 
Majumdar’s death in the 1950s, and until the 
Patrika and Jugantar stopped production in the 
later 1980s.) 

 All of the important Indian-owned English 
newspapers that rode on the wave of proto-
nationalism grew out of the provincial capitals 
and major cities. The Tribune, founded in 1881 
by Sardar Dyal Singh Majithia, a Brahmo 
Samaj enthusiast and banker, began and based 
its publication at the city of Lahore (presently 
in Pakistan). The Hindu, which struck its roots 
in the city of Madras, was launched in 1878 by 
two school teachers and three law students; it 
became a daily in 1888 giving competition to 
the two Anglo-Indian dailies published from 
the same city, Madras Times and Madras Mail. 
The Free Press Journal, which was started as an 
English daily in 1930 by S. Sadanand as a 
conduit for his failing proto-nationalist news 
agency, Free Press News Service, operated 
from Bombay. Sachidanand Sinha and Babu 
Rajendra Prasad’s Searchlight was based in the 
city of Patna. In September 1938, Jawaharlal 
Nehru, the future Prime Minister of India, 
launched the National Herald in the city of 
Lucknow to add further weight to his socialist 
causes; despite its claim of being “national,” 
from the beginning, Nehru’s paper consolidat-
ed its position in Lucknow by making the 
United Provinces Government the principal 
target of its attacks.32 Rather than open new 
centres, all the above mentioned newspapers 
chose to function from their cities of pro-
duction and espouse proto-nationalist senti-
ments. This was to change shortly after the 
Second World War. 

The usually stiff binaries of a “nationalist 
press” and a “colonialist press” often blind us 



Media	
  History	
  Monographs	
  16:2	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  Ray	
  

	
   6	
  

in identifying the general growth of the 
English-language press during this period. 
Instead, we will briefly look at the major 
differences and similarities existing between 
the European-owned (mostly British-owned) 
and the Indian-owned English newspapers 
before the war. If the British-owned 
newspapers were moved by general 
impertinence to Indians on grounds of racism, 
also due to their compulsive and wobbly 
adherence to a threatened sense of themselves 
as characterizing and upholding “imperial 
honour” in British India;33 their contemptuous 
disregard for Indians of all tribes and castes, 
even for the most ardent emulators of the 
British, was also moved by their more 
definitive interests in obtaining advertisement 
from “national advertisers,” mostly British 
commercial enterprises. These “national 
advertisers” had little interest in the buying 
capacities of Indian consumers in the early 
decades of the twentieth century, and long 
after the First World War, the English-owned 
newspapers, too, found little reasons to offer 
importance to the Indian populace as readers 
whom their advertisers had already chosen to 
discard.34 They basked in the glory of their 
closer contact to the rulers of British India 
that gave them access to more paper, press 
equipment, and domestic and international 
“news.”  

The Statesman, for example, was the first 
newspaper in India to acquire expensive press 
equipment. In 1896, it acquired the linotype 
machine for faster composition, and in 1907, it 
imported a mechanized rotary press for 
printing its newspapers. In 1919, it was the 
first of the Indian newspapers to claim 
advertiser attention by having chartered 
accountants certify its sales: it promised to pay 
Rs. 10,000 to charity if “any English owned 
daily newspaper in India” matched one-fourth 
of the Statesman’s circulation claims over a 
period of five months through similar 
certificates.35 By the 1930s, while it was 
advertising itself as the “most widely read 
newspaper in all India,”36 its primary emphasis 
lay on its self-emphasized status as a nonpareil 
advertising medium (see Figure 1). 
The ability of the English-owned newspapers 
to woo advertisers earned them contempt 

from English-language newspapers owned by 
Indians, who on their part though, remained at 
ease imitating the domestic and the 
international British newspapers to the extent 
they were permitted to gather, or could lay 
their hands on, printing equipment, paper, and 
“news.” The high rates of the foreign news-
agencies like Reuters made the Indian-owned 

papers often prefer local “news.” The constant 
fear of government confiscation of press 
equipment, the absence of capital, and also 
their prejudices, made the majority of them to 
stick to the letterpress and second-hand 
rotaries bought mostly off the Anglo-Indian 
press. Their lack of advertisement was often 
compensated by securing private patrons like 
the Birlas to indirectly support their causes, 
while they increasingly sought advertisement 
from “national” businesses to keep their 
presses running.  

However, the above should not be seen as 
a strict differentiator. Most of the bigger 
Indian-owned English dailies owned their 
linotype machines, rotaries, and offices 

Figure 1. An élite advertising medium for traders: The 
Statesman’s self-identification on January 21, 1931.  
Statesman Centenary Volume, edited by Emmerson, 
129. 
 
 

	
  



Media	
  History	
  Monographs	
  16:2	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  Ray	
  

	
   7	
  

modelled on the British ones, and ran 
advertisements from foreign and British firms 
aplenty. Often “nationalist” editors chose to 
design and write special advertisement features 
and supplements run by American and Euro-
pean companies in various newspapers.37 Both 
the British-owned and the Indian-owned 
English newspapers received their share of 
international and domestic “news” from the 
same news-agencies: the British-owned news-
papers could afford more; they also had their 
correspondents writing from all major capital 
cities, and international special correspon-
dents.38  

In matters of format and page layout, too, 
the Indian-owned newspapers chose to stick 
with the formulas followed by their British 
counterparts. The Indian-owned dailies of 
Bombay, Calcutta, Madras, and Delhi, went 

for seven-column broadsheets as they blindly 
copied the standards set by their neighbour-
hood British-owned dailies whom they held as 
politically supercilious;  in Allahabad and La-
hore, the Leader and the Tribune were quick to 
follow the British-owned Pioneer and the Civil 
and Military Gazette in making five-column 
broadsheets.39 Almost all of the big English 
newspapers published in India in the 1930s 
were evening dailies; they faithfully copied the 
Times of London in carrying advertisement on 
their first and last pages, with “news” in the 
inside pages, and all editorial content in the 
middle. Rather than go for innovation, even 
die-hard nationalist owners stuck to contem-
porary (British) standards of newspaper-design 
and production. (For example, Madan Mohan 
Malviya, the owner of Hindustan Times, told his 
editor in the 1930s to “keep the London Times 
or the Manchester Guardian as models for news 
display, and the Hindu and the Leader for 
editorial comment.”40)  

With the growth and consolidation of 
news-agencies across the subcontinent  and 
the change in newsmaking practices in the im-
perial capital, what has been identified by 
media historians as the coming of journalistic 
“objectivity” in the Northern hemisphere,41 
English newspapers in India took to making 
morning editions. This also effected a change 
in design and visual priority (see Figures 2 and 
3). Irrespective of the racial origins of their 
owners, or their political sympathies, all major 
newspapers in India shifted their “news” to 
the front page, and adopted banner headlines 
to display the most important “news” beneath 
the front page mast. Big banner headlines 
disappeared during the few years of the war as 
part of the British government’s war regula-
tions, however, the method of portraying 
“news” with banner headlines continued to 
remain on the front pages of all Indian news-
papers ever after. With these changes in 
design, the newspapers also increased the price 
of advertisements—right before the war sud-
denly came to temporarily upset their peaceful 
processes of transition.  
 
The business in “news”  
during World War II 

The Second World War caught the 

 
Figure 2.   
For “nationalist” advertisers: Page one of the first 
issue of the Indian Express, September 5, 1932. 
    The issue has twelve pages, and with “news” 
beginning from page three, and display advertise-
ments entirely occupying pages one, two, eleven, 
and twelve. The scroll in the newspaper’s nameplate 
has the words “Suyaraajya vaazhvey sukavaazhvu” 
(“Life under Self-Government is the only worthy life”) 
written in Tamil letters—a carryover of the motto of 
the Tamil newspaper, Tamil Nadu, which preceded 
this daily. T. J. S. George, introduction to The 
Goenka Letters: Behind the Scenes in The Indian 
Express, edited by T. J. S. George (Chennai: East 
West Books, 2006), 5, 12. 



Media	
  History	
  Monographs	
  16:2	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  Ray	
  

	
   8	
  

English-language press in British India una-
wares: both the English-owned and the Indi-
an-owned newspapers spasmodically struggled 
to keep their businesses running as the colo-
nial government put restrictions on and dras-
tically cut down their supply of newsprint. 
Right before the war, the English newspapers 
were publishing daily editions running with 16-
24 pages on weekdays and 24-48 pages on 
Sundays, apart from the frequent “news” sup-
plements; the war forced them to publish four 
pages a day.42  (Though the Newsprint Control 
Order of 1941 restricted that the maximum 
number of pages in a daily newspaper to six; 
due to the crisis in newsprint, most newspap-
ers could never print more than four pages a 
day. The use of small type for printing the 
maximum quantity of “news” in the mini-
mum of space, a characteristic feature of 
Indian newspapers in the Nehruvian era and 
after, also dates back to this period.) As S. 
Natarajan succinctly outlines the new press 
situation in India that was to emerge in the 
course of the war: 

When the Government of India entered 
the war and adopted emergency measures, 
an early precaution was to control 
available supplies of paper and ration out 
the total among existing newspapers. At 
first, the Government allotted 10 percent 
of the total paper available to the Press. 
The effect was a great deal of 
inconvenience and a number of problems 
which individual newspapers were unable 
to handle on their own. The Indian and 
Eastern Newspapers Society was formed 
to meet the situation and it secured an 
increase of the press quota to 30 percent. 
There was resentment on the part of the 
provident newspapers at being forced to 
share their stocks with those who had 
grudged the investment in extra stock. 
The bigger newspapers could control their 
quota by restricting subscriptions; the 
smaller ones which had limited circula-
tions, had to reduce their pages. An 
already perplexing situation was rendered 
more confused by inflated circulation 
claims to obtain larger quotas which went 
by past performance. And the bureaucracy 
gained a strategic position by being em-

powered to determine the quotas of 
newspapers. Obviously few newspapers could 
come into existence without official favour.43  
The forced crisis in newsprint during the 

war thus laid the grounds for a closer contact 
between the bureaucracy and the newspapers, 
which both the subsequent Indian state and 
the newspapers working within its territories 
were to rancorously but conveniently maintain 
in the future. (Unlike the situation in England, 
where this war-time measure was gradually 
done away with in 1956; the post-colonial 
Union of India later re-introduced restrictions 
on newsprint in various forms from 1950: 
mostly for the reason that it heeded the sug-
gestions of certain newspapers to ensure un-
interrupted supplies of newsprint, lesser be-
cause it found the control of newsprint too 
powerful a weapon as to be easily dispensed 
with.)  

The need for official favour acquired a 
particular potency during the war, especially 
with the Indian-owned newspapers that the 
colonial government regarded with deep dis-
trust. The British-owned newspapers were 

 
Figure 3.   
British designing standards, Indian “news”:  
Page one of the Indian Express, February 6, 1940.  
    Note how the “news” has shifted to the front 
page. The issue is set in linotype, and consists of 
five pages—marking the beginning of the crisis in 
newsprint. The issues of 1939 varied between eight 
to sixteen pages. 



Media	
  History	
  Monographs	
  16:2	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  Ray	
  

	
   9	
  

generally held above suspicion (the Times of 
India, the Madras Mail, and the Civil and Military 
Gazette considered the “most trustworthy” 
among them44), but the government took little 
chances. In 1939, it made the Chief Press 
Censor, and the Press Advisor to the gov-
ernment (who in this case was Usha Nath Sen, 
the de-facto owner of the pro-British Associat-
ed Press of India news-agency) responsible—
along with a team of Provincial Press Advisers, 
District Press Advisers, civil services officers 
and district magistrates working in tandem 
with the war government—for carrying out 
extensive censorship of newspapers. Coupled 
with the existing press laws and ordinances, 
the Defence of India Rules granted the colo-
nial administration absolute and infrangible 
executive powers to proscribe everything they 
found objectionable in print.  

As the real and imagined fears of executive 
excess herded the Indian-owned and the Bri-
tish-owned newspapers together, the AINEC 
was formed in Delhi in 1940. With the editor-
proprietors of the Amrita Bazar Patrika, the 
Statesman, the Times of India, the Madras Mail, 
the Civil and Military Gazette and all major 
newspapers as members of its standing com-
mittee, the AINEC elected K. Srinivasan of 
the Hindu as its president. Despite its internal 
contradictions (mostly occasioned by the rift 
with newspapers favouring the All India 
Muslim League), the AINEC agreed to the 
“advisory system” negotiated by the Chief 
Press Censor and formulated by the Viceroy 
Linlithgow that demanded “voluntary and 
loyal co-operation of the Press,” and “internal 
regulation” on part of the editors towards 
effective self-censorship.45 Though some 
smaller Indian-owned newspapers closed 
down in protest against the war-time 
censorship, the AINEC leadership and the big 
newspapers they represented continued 
pleading with the British for greater facilities.46 
They effectively censored all “news” that was 
understood as “anti-war propaganda”—the 
decision to disallow Gandhi’s writings before 
August 1942 becoming “peculiarly embarras-
sing” for his son Devdas who was both a 
member of the AINEC as managing editor of 
the Hindustan Times, and a member of the 
Central Press Advisory Committee to the 

colonial government that recommended 
censorship.47  

We may note that the Paper Control 
Orders of 1942 did not stop the supply of 
newsprint to all Indian-owned newspapers; 
rather, they were specifically designed to ration 
newsprint in the face of acute paper shortage, 
and forward it, to “friendlier” sections of the 
press.48 These “friendlier” sections included 
the big newspapers, both Indian and British-
owned, that unconditionally supported the 
war; and also smaller left-wing publications 
that sprouted during the war: the Blitz that was 
launched in 1941 from Bombay, and People’s 
War, the mouthpiece of the Communist Party 
of India that was launched in 1942, also from 
the same city. Through their reporting of two 
years of war, and their coverage of the Quit 
India Movement,49 the big Indian-owned 
newspapers had proved their mettle: in De-
cember 1942, for example, the British govern-
ment took measures to procure shipments of 
Canadian newsprint for the Amrita Bazar 
Patrika and the Hindu, both important 
members of the AINEC and widely recog-
nized as nationalist newspapers.50  

During the great Bengal Famine of 1943 
(that is now referred to in textbook economics 
as the best example of a man-made famine), 
the English-language newspapers, both Indian 
and British-owned, chose to maintain silence 
for long on the march of millions of skeletal 
figures who arrived from the villages, begging 
for rice froth, and suffered silent, painful, 
abominable deaths on the streets of Calcutta.51 
Around three million people died of starvation 
during this famine, which was caused by the 
British government’s fear of the Japanese 
invasion of India, and widespread hoarding, 
black marketing, and profiteering in rice and 
paddy on the part of Indian government 
officials, ministers, and traders. The high death 
count was due to the fact that this famine was 
denied for long by the British government, 
and most newspapers in India shamelessly 
agreed with the government’s view in order to 
save their skins. The apathy of Calcutta 
journalists during the famine was particularly 
overwhelming as most of them walked by 
these corpses to their offices and chose to 
ignore the famine as “news.” Certain Indian-



Media	
  History	
  Monographs	
  16:2	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  Ray	
  

	
   10	
  

owned newspapers like the Amrita Bazar 
Patrika  had no qualms about publicizing the 
government’s denial through advertisements: 
on May 3, 1943, for example, the paper 
published an advertisement by the govern-
ment’s Civil Supplies department that pictured 
a happy-faced woman making chapatties (bread) 
for her family and praised the British 
government for arranging large stocks of 
wheat, “now available in the bazar at 
controlled prices.”52 Later, it was the British-
owned Statesman, rather than the Indian-owned 
ones, which first defied the government to 
acknowledge these deaths and the impact of 
the famine in print.53  

(Although the Statesman certainly deserves 
credit for castigating the colonial government, 
we may note that its reporting of the famine 
started off as an urban “maladministration” 
campaign with photographs and all to draw 
attention to the fear of epidemics in the white 
neighbourhoods of Calcutta. It highlighted 
that the government had failed to keep its 
promises to the city élites: to “remove and 
tend some of the city’s most leprous and 
unsavoury vagrants . . . despite the likelihood 
of healthy citizens having to share air-raid 
shelters with them.”54 The newspaper was 
never critical of the scorched-earth policy of 
the British war machine, the principal trigger 
of the famine. Instead, it went on to 
demonstrate “generous patriotism,” in the 
words of Louis Mountbatten, by helping pro-
duce and print the daily SEAC, a propaganda 
newspaper and mouthpiece of the Supreme 
Allied Command of South East Asia, that was 
published from Calcutta from January 1944 to 
December 1945, with a print-run of 80,000 
copies, and airdropped regularly on the Burma 
front.55 Therefore, the Statesman’s coverage of 
the famine is in no ways suggestive of a grand 
adversarial and “national” tradition of press 
functioning suggested by the usual press 
historiographies in India; or by similar poise in 
the independent vein among later editors-pro-
prietors that see its coverage of the famine as 
an early precursor of the “little traditions” of 
journalistic independence that the Indian 
press, in its enhanced role as a critical “watch-
dog,” chose to follow after 1947 and prevent-
ed “similar situations” from evolving.)56 

Sensationalism, the flip side of the newly-
coined “objectivity,” gained further currency 
in the making of “news” in the subcontinent 
as imperial prestige and the days of the Raj 
waned. Most Indian newspapers chose to 
assume communal policies to boost their sales 
as the Partition and religious riots proceeded 
to divide the territories of what was known as 
British India, and uproot communities and 
millions of people from what had been their 
ancestral lands for centuries. From March 
1947, for example, Hindustan Times started a 
campaign to divide the Bengal Province on 
communal lines, even before the colonial 
government had formally decided on Parti-
tion.57 In this context, Natarajan quotes a 
powerful Bengali editor-proprietor justifying 
his paper’s playing up of riots through its 
increase in sales: “Even the newsboys refuse 
to touch my paper if my rivals report a larger 
number of deaths than I do.”58   

Disappearing “sedition”  
It is evident from the above discussion that 

“nationalism” played no great role in the ways 
in which the English-language newspapers in 
India carried on their quotidian state of affairs 
during the Second World War and 
immediately after. What becomes important at 
this point is to note that it was only after the 
war that these newspapers thought of expand-
ing beyond the boundaries of their city-based 
editions. Changes of ownership precipitated 
this change, as well as the prospect of having 
favourable Indian politicians at the helm of the 
state whose slogan of pan-Indian nationalism 
could well facilitate an all-India market instead 
of local newspaper markets. Suddenly, “sedi-
tion” was not the frightful word it used to be. 

As we have identified at the beginning, one 
of the principal reasons that earlier prevented 
the expansion of the newspaper industry in 
colonial India was the fear of implication 
through direct and indirect charges of 
“sedition.” From the days of the John Com-
pany, the British had built up a stringent 
system of regulations that sought to render 
ineffective the fearful power of anonymity 
offered by print by making printers, editors, 
and proprietors identifiable, accountable, and 
punishable by the government. The most 



Media	
  History	
  Monographs	
  16:2	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  Ray	
  

	
   11	
  

notable of these were: Lord Wellesley’s regu-
lations (1799), mandating a newspaper to 
declare in print the names and addresses of its 
printer, its editor, and its proprietor, and get 
the prior approval of its contents by the sec-
retary of the government acting as censor; 
John Adam’s regulations (1823), mandating 
publishers and printers to acquire licences 
from the Governor-General, and granting 
discretionary powers to the government to 
prohibit publication; Charles Metcalfe’s Regis-
tration of the Press Act (1835), that did away 
with the system of issuing licences but retained 
and extended Wellesley’s regulations for pe-
nalizing publishers who printed without 
magisterial sanction and a declaration to the 
government, or did not imprint their “regis-
tered” addresses on their published books and 
newspapers; and the “Gagging Act” (1857), 
formulated in immediate response to the 
“Mutiny,” which reintroduced licensing, and 
enforced prohibition of the press on grounds 
on “sedition.” 

After the transfer of power from the East 
India Company to the Crown in November, 
1858, these regulations culminated in the Press 
and Registration of Books Act, 1867, which 
upheld magisterial approval before the com-
mencement of any kind of printing endeavour 
and categorically declared: “Every book or 
paper printed within British India shall have 
printed legibly on it the name of the printer 
and the place of printing, and (if the book or 
paper be published) the name of the publisher 
and the place of publication.”59 In the case of 
newspapers, this particular act held the printer 
and publisher primarily liable for whatever was 
to appear in a newspaper, apart from the au-
thor. It was complemented by numerous press 
laws and bills in the following decades and in 
the next century that in congruence with penal 
laws and systems of control allowed the co-
lonial government to confiscate press equip-
ment, effect pre-censorship, close down news-
papers it deemed “seditious,” and imprison 
printers and publishers without approval from 
the law courts. In short, these laws laid stress 
on preventive and punitive measures to 
control and curb any real or imagined oppo-
sition to the incontestable (and self-justifi-
catory) existence of “public order” in British 

India through any real or purported use of the 
medium of print.60 With the perils of 
“sedition” lessening in the hope of a post-
colonial dominion gradually freeing itself of 
imperial control, the press appeared as a 
lucrative business for Indian speculators who 
had long stayed away from direct involvement 
fearing economic and political repercussions 
by the colonial government.  

Speculating “national” 
As we have observed earlier in the case of 

the Birla family, the interests of Indian big 
business in the newspaper trade was not 
altogether new. Neither was the Indian take-
over of English-owned newspapers: the Pio-
neer, for example, was acquired by Indian 
landowning interests in the United Provinces 
as early as 1933.61 What was however unique at 
this time was the desire for expansion among 
the Indian big bourgeoisie: a craving to lay 
claim to an “all-India” market under a 
favorable pan-Indian unitary state to be 
headed by the Indian National Congress, 
which shunned federalism and hoped to 
combine an upper caste Hindu/Hindi ethos 
with the inherited “steel frame of British 
colonial unification” maintained through re-
pressive bureaucracy, political structures, and 
the army.62 

Altogether, it was a time of planning, and 
the promise of a new beginning: in less than a 
year after the formation of an “interim” Indian 
government, a few liquor barons headed by 
K.N. Guruswamy (an owner of toddy cartels 
and distilleries), and egged on by the dewan of 
the princely state of Mysore, raised a capital of 
five lakh rupees and launched an English daily, 
the Deccan Herald, in June 1948.63 This paper 
was to emerge as the leading English daily in 
the city of Bangalore by the end of the 1950s, 
and the biggest disseminator of “news” in the 
state of Karnataka till the early 1990s.64  

We may note here that not all newspaper 
takeovers successfully lead to expansion. For 
example, we can refer to the case of the 
Madras Mail: the most successful English-lan-
guage newspaper in Madras of the 1940s. In 
1945, this European-owned paper was pur-
chased by S. Anantharamakrishnan, a Madrasi 
businessman, a shareholder and later director 



Media	
  History	
  Monographs	
  16:2	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  Ray	
  

	
   12	
  

of the Amalgamations Group of companies 
that produced pistons, paints and chemicals, 
and automobile parts—the group acquired by 
Anantharamakrishnan in the same year. 
Though his other businesses expanded, the 
Madras Mail failed to grow beyond the city of 
Madras. The dream of expansion also misfired 
in the case of the Statesman, the only English-
language newspaper to remain under British 
control. During the late 1940s, after the 
Partition, the newspaper planned on opening 
offices and increasing circulation in both India 
and Pakistan. The dream of Ian Stephen, its 
chief editor, to make the newspaper an extra-
state “news” provider in the subcontinent (to 
“hold the scales even between India and 
Pakistan”) was cut short by the extreme 
animosity between the leaders of the two 
newly-formed nations.65 The paper, with 
editions in Delhi and Calcutta, ran into serious 
trouble with the Indian government by 
publishing display advertisements of the 
government of “Azad Kashmir” (recognized 
by Pakistan, but considered non-existent by 
the Indian state); it survived after Stephen 
“made amends” with the Home Minister of 
India, Vallabhbhai Patel, who summarily asked 
him to leave India. After Stephen, George 
Arthur Johnson became its chief editor 
(wielding the most clout as the resident editor 
of the paper’s Delhi edition) until 1962 from 
when the paper was slowly acquired by Parsi 
stakeholders in Indian business.66  

The most infamous case of the takeover of 
British newspaper concerns by Indian 
speculators, however, was that of the Bennett 
Coleman. In 1946, Ramkrishna Dalmia (a 
Marwari war-profiteer from Rohtas in Haryana 
speculating in cement, paper, spun pipes, and 
adulterated vanaspati oil67) laid claim to the 
Anglo-Indian firm Bennett Coleman, thus 
securing simultaneous ownership over Times of 
India (held through consensus as the largest 
selling English newspaper in British India) and 
the Illustrated Weekly (the most popular of the 
pictorial weekly magazines), apart from an 
expensive printing plant and a big building in 
the city of Bombay.68 During the same time, 
he bought an established airlines company, an 
automobile engineering firm and a travel 
agency, along with other businesses and 

industries.69 Technically, Dalmia’s ownership 
over Bennett Coleman was secured through 
the sudden purchase of Bennett Coleman 
shares by the Dalmia Cement and Paper 
Marketing Company in 1946. Yet, the 
purchase was an example of speculation at its 
best: the money was mostly laundered through 
bank overdrafts, intentional bank insolvency, 
and company repurchases during and after the 
war.70 After becoming proprietor and 
annointing himself as the editor-in-chief, 
Dalmia decided to spread out of Bombay: he 
bought a newspaper in Delhi, another in 
Calcutta, and with plans for starting more 
newspapers in other provincial capitals. (Later, 
in 1955-56, as a result of the Union Finance 
Minister C. D. Deshmukh and Nehru’s son-in-
law Feroze Gandhi’s hostility to Dalmia, the 
purchase of Bennett Coleman became an issue 
of controversy in the Indian Parliament, and 
led to an inquiry commission. The debts 
uncovered by the commission in 1963, and the 
consequent trial and conviction of Dalmia in a 
law court forced him to mortgage Bennett 
Coleman to his son-in-law, Sahu Shanti Prasad 
Jain. The same Sahu Jain family retains control 
of the company to this date.) 

Another important player to emerge during 
this time in the Indian newspaper scene was 
Ramnath Goenka, an influential Marwari with 
stakes in textile and economic speculation, 
who headed the Indian Express group of 
newspapers. Goenka had financially supported 
S. Sadanand’s newspaper company, the Free 
Press of India (Madras) Ltd. The Indian Express 
was launched in Madras in September 5, 1932, 
by Varadarajulu Naidu who sought to 
capitalize on the spurge of anti-colonialism in 
the wake of the Civil Disobedience Movement 
by launching an English-language newspaper. 
After two months of publication, Naidu gifted 
the paper to S. Sadanand, a Gandhian who 
started printing the newspaper on one of the 
six cylinder presses he had earlier acquired for 
his unsuccessful nationalist news-agency, the 
Free Press Journal. Soon Sadanand’s needs to 
run his publication company ran him into 
serious debts and like other big business 
speculators, Goenka provided him loans 
against shares of his company. By October 
1936, Goenka had ousted Sadanand in a bitter 



Media	
  History	
  Monographs	
  16:2	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  Ray	
  

	
   13	
  

legal tussle to assert his position as the 
principal shareholder, and thereafter, became 
the virtual owner of the English-language 
newspaper, Indian Express, and other Free 
Press publications.71 After the Second World 
War, Goenka liquidated the company, and in 
1946, formed a new one, the Express 
Newspapers Ltd. With changes in state control 
in the horizon, Goenka placed himself more 
visibly; this time as its chairman and editor-in-
chief. The newly-formed company retained its 
earlier publications based in Madras, and 
launched two dailies in Calcutta: the Eastern 
Express, as an English-language daily, and a 
Bengali daily called Bharat.72 In the same year, 
Goenka took over the assets of the British-
owned Sunday-Morning Standard group. The 
Sunday Standard was retained by Goenka as a 
Sunday newspaper as late as 1981; he renamed 
the daily Morning Standard as the National 
Standard (the paper later became the Bombay 
edition of the Indian Express in July 1953).73 
Goenka then entered the Delhi newspaper 
scene in 1948 to jointly acquire with Lala 
Deshbandhu Gupta the Indian News Chronicle; 
this was in fact a gift from Ramakrishna 
Dalmia who had acquired the newspaper 
National Call in 1946 and subsequently 
renamed it.74 For four years, the Indian News 
Chronicle was run on Goenka’s behalf by Lala 
Deshbandhu Gupta (a Congress politician and 
businessman from Delhi and editor of the 
Urdu daily Tej, also an influential member of 
the IENS, and a later member of the 
Constituent Assembly that adopted the Indian 
constitution). After Gupta’s death in 1952, the 
Indian News Chronicle passed under the fuller 
control of Goenka, and underwent a change of 
name to become the Delhi Express; on July 1, 
1953, it was re-issued as the Delhi edition of 
the Indian Express.75  

Older bhadralok editor-proprietor families, 
too, like the Ghoshs of the Amrita Bazar 
Patrika, were quick to appreciate the value for 
expansion. In 1945, Tushar Kanti Ghosh, then 
the president of the AINEC, started the 
Allahabad edition of the Amrita Bazar Patrika.76 
This was partly moved by his earlier fears of 
the Japanese conquest of Calcutta, as was 
widely presumed during that time. By the time 
the fear had subsided, Ghosh had already 

invested in press equipment and an office at 
Allahabad, and moved in with his family to the 
city—its market and that of the United 
Provinces too enticing to ignore. To make 
faster deliveries of newspapers and edge over 
his competitors, he acquired a private 
chartered plane on which he and his 
newspapers moved about between Calcutta, 
Allahabad, and Delhi; the plane also 
transported regular bulk-loads of coconuts 
from Calcutta to Allahabad to help the Ghosh 
family beat the summer heat of the United 
Provinces.77 His competitors (the Ananda 
Bazar group) acquired a splendid building at 
New Delhi, and started the Delhi edition of 
the Hindustan Standard in 1951.78 Thus, in less 
than ten years of the Second World War, the 
English-language newspapers in India laid 
claim to a supposed “national presence” by 
setting up few multi-edition newspapers in 
some of the major capital cities, and preferably 
one in the capital city of New Delhi. (The 
multi-edition daily was not restricted to 
English dailies: in most cases, the English 
newspaper had an Indian-language daily run by 
the same proprietor as a “sister concern.”) 
Their increased circulations were the means to 
a specific end: increased advertisement reve-
nue; the desire for “national” advertisement, 
rather than post-war nationalist senti-ment, the 
primary trigger.  

The formation of the Audit Bureau of 
Circulations (ABC) in 1948 by the most influ-
ential newspaper proprietors, advertising agen-
cies mostly concentrated in the four big cities 
of Calcutta, Bombay, Delhi, and Madras, 
epitomized these newspapers’ needs for re-
establishing contact with “national” advertis-
ing which had once been the strict reserve of 
British-owned newspapers: the ABC supple-
mented these newspapers’ dreams of expan-
sion by reinforcing a close contact with the 
Indian advertising world.79 As Robin Jeffrey 
observes, the ABC evolved not out of the 
requirements of Indian advertising in this 
period, but out of the specific need of the 
owners of mostly English-language newspap-
ers to use the ABC’s “authenticated” circula-
tion indices to woo and reassure advertisers of 
their investment, and to utilize these indices as 
efficient retrieval mechanisms for uninterrupt-



Media	
  History	
  Monographs	
  16:2	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  Ray	
  

	
   14	
  

ed advertising revenue.80 Élitism was part of 
the ABC’s requirements from the start: its 
procedural methods of account-keeping 
effectively barred entry to small newspapers, 
and its renewable certificates suggested an 
intense interaction between its audited 
newspapers and advertisement in India in 
general, and also the criterion for membership 
in an élite club of newspapers who had 
devised and enforced their own set of rules for 
the newspaper game.81 

A concentration in ownership characterized 
the newspaper business in India during the 
interregnum. We have no readily available 
figures for this, but the report of Rajadhyaksha 
Commission (popularly referred to as the First 
Press Commission) sheds some light on the 
nature of this concentration in the year 1954. 
Out of a total of 330 daily newspapers in 
India, fifteen proprietors controlled over 54 
newspapers and 50.1 percent of the total 
newspaper circulation recorded by the 
Commission; five proprietors controlled 29 
newspapers and 31.2 percent of the total 
circulation.82 Technically, most of these news-
papers were run as joint-stock companies; in 
practice they were under the control of the 
principal shareholder of these companies who 
acted as their oligarchs. By 1954, newspapers 
owned by twelve of these companies (register-
ed as chains, groups, combines, single and 
multiple units) accounted for 83 percent of the 
total circulation in the English-language field.83 
As we have also noted, most of these 
companies came about as the result of specula-
tive mergers and acquisitions taking place 
mostly after the Second World War, and 
before the formal declaration of independence 
of India and Pakistan in August, 1947. For the 
rest of the century and beyond, they continued 
to function as family-owned oligopolies in In-
dia; in most cases, their owners (as principal 
shareholders) donning the editorial cloak to 
claim respectability. A craving for respecta-
bility, and the close relationship these editors-
proprietors enjoyed with politicians expected 
to run the Indian state made them presume an 
uninterrupted growth, at least in the years 
immediately preceding the formal institution 
of the Dominion of India.  

We conclude on the note that the above 

observations are at odds with the usual 
histories of the press in India which sadly 
remain engrossed with the “missionary 
journalism” of a pan-Indian nationalist press 
to the extent that they forget the institutional 
realities that helped the English-language 
newspapers to emerge as “national” news-
papers under the post-colonial Indian state, 
and the concentrated nature of their owner-
ship that were at distinct odds with the 
evolution of the idea of a uniform and free 
“marketplace of ideas” in the Indian sub-
continent. Our findings, in a way, also 
contradict the generalizations suggested by 
certain critical (albeit minority) approaches to 
Indian press history, mostly in the Marxist 
vein, that see the English-language press 
undergoing a sudden transformation from an 
antagonistic anti-colonialism to compliance 
and sycophancy in the post-colonial situation 
because of the change in their ownership 
patterns after Indian independence.84  

As we have witnessed, it was less of a 
sudden transformation after Indian 
independence than a series of changes that 
began during the collapse of the Empire and 
preceded the formal transfer of power from 
British to Indian hands. Rather, the changes 
witnessed in the English-language newspapers 
in India during this period bear direct corre-
lation to their speculating a “national” pre-
sence under a favourable post-colonial state 
which, they hoped, guaranteed them of greater 
facilities, lesser political retribution, and a 
privileged sphere of operation in the future. 
Time was needed, though, for the redefining 
of relationships in the post-colonial situation, 
and somewhat to briefly transmute the cordial 
relationship that was the basis for the survival 
of the English-language press in the political 
state territory identified as India after 1947. Of 
that history, much remains to be uncovered. A 
serious re-interrogation of the diverse histories 
of the newspaper in the Indian subcontinent, 
without recourse to a unitary “nationalist” his-
toriographic framework, might be an impor-
tant step in that direction.  

 
 
 
 



Media	
  History	
  Monographs	
  16:2	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  Ray	
  

	
   15	
  

Notes 
	
  
1 Some British historians still attach great value to 
Churchill’s prophecy. See, for example, Stanley 
Wolpert’s recent consideration of the withdrawal of the 
British rule in India as a “tragic error of judgment.” 
Stanley Wolpert, Shameful Flight: The Last Years of the 
British Empire in India (London: Oxford University Press, 
2009). 
2 For a general historical outline of  the growth of the 
newspaper business in British India, albeit from the 
colonizer’s perspective and with the author’s 
undisguised sympathies with the “civilizing mission” of 
British imperialism, see Margarita Barns, The Indian Press: 
A History of the Growth of Public Opinion in India (London: 
George Allen & Unwin Ltd, 1940). For representative 
examples of historical studies following a “nationalist” 
model approved by the post-colonial Indian state, see S. 
Natarajan, A History of the Press in India (Bombay, 
Calcutta, New Delhi and Madras: Asia Publishing 
House, 1962); Mohit Moitra, A History of Indian 
Journalism (Calcutta: National Book Agency, 1969); 
Sharad Karkhanis, Indian Politics and the Role of the Press 
(New Delhi: Vikas Publishing House, 1981). 
3 The extremest ahistorical argument in this vein is the 
observation that it was only in the years after 1977 that 
the Indian newspaper industry properly transformed 
itself into a business, prior to that all reference to the 
newspaper business in India can only be made with the 
word “business” under quotation marks. c.f. Vanita 
Kohli-Khandekar, The Indian Media Business (2003; New 
Delhi: Sage Response, 2010). We may note that 
Hickey’s Gazette, historically the first commercial 
newspaper that was printed in India,  precedes the so-
called cut-off point by almost two hundred years (See 
note 23). 
4 In the course of this article, the expression “proto-
nationalism” is used to highlight the fact that the real 
driving force of the various anti-colonial movements in 
British-occupied India was not an inherent pan-Indian 
“national consciousness,” but increasing anti-imperial 
resentment and resistance against colonial oppression. It 
does well to remember Eric Hobsbawm’s observations 
in this context: “Insofar as there were proto-national 
identifications, ethnic, religious or otherwise, among the 
common people, they were, as yet, obstacles rather than 
contributions to national consciousness, and readily 
mobilized against nationalists by imperial masters; hence 
the constant attacks on the imperialist policies of 
‘Divide and rule’, against the imperial encouragement of 
tribalism, communalism, or whatever else divided 
peoples who should be, but were not, united as a single 
nation.” Eric Hobsbawm, Nations and Nationalism since 
I780: Programme, Myth, Reality (1992; Cambridge: 
Cambridge University Press, 1990), 137. 
5 Suniti Kumar Ghosh, The Indian Big Bourgeoisie: Its 
Genesis, Growth and Character (1985; Calcutta: New 
Horizon Book Trust, 2000), 189-259.  
	
  

	
  
6 Amiya Kumar Bagchi, Private Investment in India 1900-
1939 (Cambridge: Cambridge University Press, 1972), 
428. 
7 In the Hindu caste system of the North Indian variety, 
“Banya” is an endogamous Hindu caste of big 
merchants and moneylenders, superior in caste 
hierarchy to petty traders, pedlars, and village-level 
merchants. 
8 Ghosh, Indian Big Bourgeoisie, 201.  
9 Ibid., 202. 
10 The Indian Press (Emergency Powers) Act, 1931. 
This Act gave power to local magistrates to demand 
security deposits (up to Rs. 1000) from publishers and 
printers of newspapers. These securities could be 
forfeited, and the magistrates could demand additional 
security, apart from issuing search warrants on property. 
This was not a new legislation, but one founded on 
older press legislations dating back to the days of John 
Company that hoped to thwart “sedition.” 
11 Son of Baldeo Das Birla, younger brother of Jugal 
Kishor, and the most famous face of the family because 
of his closeness to Gandhi. 
12 J. N. Sahni, Truth About the Indian Press (Bombay, 
Calcutta, and New Delhi: Allied Publishers, 1974), 37. 
Sahni was the editor roped in by Malviya in the 1930s 
from The Tribune to run the Hindustan Times. He later 
became the general manager of the Hindustan Times, also 
alternating as the managing editor of its later Hindi-
language daily, Hindustan. 
13 Ibid., 99. 
14 Ibid., 39. 
15 This newspaper was founded in 1862 by Girish 
Chandra Ghosh (1844-1912), a famous Bengali 
playwright, novelist, and theatre director of the 
nineteenth-century. 
16 Natarajan, History of the Press in India, 96.  
17 Sahni, Truth About the Indian Press, 40. 
18 Ibid.  
19 By 1933, the Birla family had become the paper’s 
principal shareholder. 
20 Also his newspaper, the Free Press Journal, before it 
was acquired by another big business speculator, 
Ramnath Goenka. 
21 Devdas Gandhi was retained by the Birlas as the 
managing editor of the Hindustan Times until his death in 
1957.  
22 Ashok V. Desai, Economic Aspects of the Indian Press 
(New Delhi: Press Institute of India, 1971), 21. 
23 The first English-language newspaper printed in the 
Indian subcontinent was the Bengal Gazette, Or Original 
Calcutta Advertiser, published in Calcutta on January 29, 
1780, by an Irishman, James Augustus Hickey. It was a 
two sheet newspaper with a print-run of around 200, 
and had three columns printed on both sides for 
printing hand-bills and common advertisement. Hickey 
made no pretensions of his weekly newspaper’s 
devotion to advertisements that included notices of 
property auction, horse stable charges, lottery schemes, 
	
  



Media	
  History	
  Monographs	
  16:2	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  Ray	
  

	
   16	
  

	
  
advertisement of breads and sweet cakes, shoes, 
candleshades, clocks, pistols and regimental swords, 
cheap booze, requests for return of stolen books, 
rewards for capture of runaways, and the sale of young 
slaves. The Gazette also contained as “news” all the 
gossip Hickey thought relevant to the British merchant 
community’s sympathetic pleasures in Calcutta: extracts 
from English newspapers shipped to the colonial 
metropolis from Britain, a “Poet’s Corner,” and 
Hickey’s special comments on the private scandals of 
officials of the British East India Company that boosted 
his sales.  
24 Natarajan, History of the Press in India, 79, 82-83. 
25 Ibid., 79, 84. 
26 Moitra, History of Indian Journalism, 154. 
27 However, on the same trial, Ghosh’s uncle and 
printer of the Patrika, Chandranath Roy, was sentenced 
to six months’ imprisonment for publishing an article by 
Rajkrishna Mitra, the head-clerk of a Joint Magistrate. 
Rajkrishna got a year’s term of prison.  
28 This Act allowed the government to close down 
Indian-language newspapers, confiscate press 
equipment, and imprison printers and publishers 
without approval from the law courts. 
29 Moitra, History of Indian Journalism, 152-154. 
30  Bhadralok (literally “gentle folk”) is a word that came 
to be used in the Bengali-language to indicate caste-
ascendant middle and upper classes in colonial India. All 
members of the new (though not necessarily Anglicised) 
professional classes under the colonial administration, 
including civil servants, lawyers, professors, were 
considered members of the bhadralok community 
alongside those who possessed considerable wealth, 
alongside pretensions of political and cultural clout. 
31 When Majumdar launched the Hindustan Standard, the 
Ghosh family responded with Jugantar, a Bengali 
newspaper, to challenge him on his turf. Natarjan, 
History of the Press in India, 223. 
32 M. Chalapathi Rau, The Press (New Delhi: National 
Book Trust, 1974), 152. Nehru remained the chairman 
of its board of directors from 1938 to September 1946, 
when he became the vice-president of the Viceroy’s 
Executive Council. 
33 As Steven Patterson observes, the concept of 
“imperial honour” and its associated set of protocols, 
both formal and informal, had been systematically 
introduced among the Anglo-Indians in British India 
from the 1850s as part of a “people’s theology” 
reminding them of the infallibility of the imperial 
system. It also contained within it the deeper fear of the 
loss of the empire, and therefore made the Anglo-
Indians, as a community and as individuals, vulnerable 
to greater racial prejudices and more hostile to any 
thought and attempt that threatened the validity of the 
imperial mission. Steven Patterson, The Cult of Imperial 
Honor in British India (New York: Palgrave Macmillan, 
2009), 8-11.  
34 Natarajan, History of the Press in India, 183. 
	
  

	
  
35 “Newspaper Circulations: An Open Offer,” Statesman, 
December 20, 1919, in The Statesman Centenary Volume, 
edited by N. L. Emmerson (Calcutta: Statesman Ltd, 
1975), 117. 
36 Quoted in Jawaharlal Nehru, “A Window in Prison,” 
in Jawaharlal Nehru, Recent Essays and Writings: On the 
Future of India, Communalism and other subjects (Allahabad: 
Kitabistan, 1934), 80. In this article, Nehru comes out 
vehemently against the Statesman for the truehearted 
support it lent to the colonial rule in British India. 
37 For example, J. N. Sahni of Hindustan Times enlists in 
his autobiography his talents for raising funds from 
international companies to run the National Journals 
Limited which was later acquired by the Dalmias. In the 
1930s, he made a “synchronised plan of features and 
advertisements” for General Motors that got him Rs. 
15,000 as travel expenses, and an Opel Kladett car as 
“bonus” from Mr. Klatt, the then head of General 
Motors, apart from an undisclosed amount of money 
for the entire project. In 1936, when the Irish-owned 
Dunlop Company set up its first Indian factory to 
manufacture automotible tyres at Sahaganj near Bandel, 
Sahni worked on creating special supplements for the 
company to be distributed free with several papers, and 
preceded by a brief campaign highlighting the new 
venture. Sahni, Truth About the Indian Press, 125-127. 
38 Again, it was the Statesman which was the first Indian 
newspaper to have a special correspondent in London 
exclusively writing for this Calcutta newspaper. 
39 Natarajan, History of the Press in India, 183. 
40 Sahni, Truth About the Indian Press, 37. 
41 See James W. Carey, “The Discovery of Objectivity,” 
American Journal of Sociology 87, no. 5 (1982): 1182-1188. 
42 Report of the Press Commission, Part I (New Delhi: 
Publications Division, Government of India, 1954), 342. 
43 Natarajan, History of the Press in India, 238 (emphasis 
added). 
44 Sanjoy Bhattacharya, Propaganda and Information in 
Eastern India 1939-45: A Necessary Weapon of War 
(Richmond, England: Curzon Press, 2001), 125. 
45 Ibid., 128. 
46 After August 1942, many Indian-owned newspapers, 
who were members of the AINEC, closed down in 
protest: however, the bigger newspapers were quick to 
re-open: the Indian Express closed down for three 
months, the Hindu for one day. Nehru’s National Herald 
initially chose to run despite stricter conditions: it 
published war news without headlines, and with no 
editorials, to end up paying a total security deposit of 
Rs. 18000 to the United Provinces government. With 
Nehru and its editor in jail after August 1942, and its 
office raided and sealed by the police; the paper closed 
down on August 15, 1942, and went into a “self-
imposed silence” until November 11, 1945. The 
newspaper reopened with a signed editorial by Nehru 
with the headlines “Jai Hind” [Benjamin Zachariah, 
Nehru (London and New York: Routledge, 2004), 126]. 
47 Natarajan, History of the Press in India, 241-242. 
	
  



Media	
  History	
  Monographs	
  16:2	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  Ray	
  

	
   17	
  

	
  
48 Bhattacharya, Propaganda and Information in Eastern 
India, 130.  
49 The expression “Quit India” was an American 
journalist’s invention to suit compact newspaper 
headlines: Gandhi's initial call was for “an orderly 
British withdrawal,” though in time, “Quit India” 
caught on with him, and with most of the peoples in 
British India, as a convenient call for the ouster of 
colonial rule [Paul R. Greenough, “Political 
Mobilization and the Underground Literature of the 
Quit India Movement, 1942-44,” Modern Asian Studies 
17, no. 3 (1983): 354n4]. As Greenough observes in his 
article, it were mostly the underground newspapers such 
as the Biplabi (mouthpiece of the revolutionary Tamluk 
National Government in the Midnapur district of the 
Bengal Province which emerged during the rudderless 
Quit India movement) that explicitly opposed the 
imperial war-efforts and the colonial rule during the 
war. 
50 “Secret telegram from the Commerce Department, 
Government of India, to L. Amery, Secretary of State 
for India, Government of Britain,” December 4, 1942, 
quoted in Bhattacharya, Propaganda and Information in 
Eastern India, 146n57. 
51 For a detailed assessment and indictment of the 
British government’s policy on the famine, as well as for 
a contemporary account of the famine, see Kali Charan 
Ghosh, Famines in Bengal: 1770-1943 (1944; Calcutta: 
National Council of Education, 1987). 
52 Ghosh, Famines in Bengal, 131. 
53 That is, not considering the attempts of a few 
Communism-inspired artists like Zainul Abedin and 
Chittaprasad roaming the city and the countryside to 
sketch the gruesome pictures of death, and reproduce 
them in cheap lithographs. 
54 Editorial, Statesman, August 29, 1943.  
55 Louis Mountbatten, “The Statesman’s Part in the 
Production of ‘SEAC’,” in Statesman Centenary Volume, 
edited by Emmerson, 23. 
56 See, for example, N. Ram, “An Independent Press 
and Anti-hunger Strategies: The Indian Experience,” in 
The Political Economy of Hunger, vol. 1, edited by Jean 
Drèze and Amartya Sen (1990; Oxford: Clarendon 
Press, 2007), 146-190. Ram’s self-congratulatory 
reference to the Statesman’s reporting of the Bengal 
Famine fails to take into account (better to say, 
conveniently ignores) the fact that it was only after the 
Statesman’s coverage of the famine that Indian-owned 
English newspapers such as the Hindu, and more 
specifically those operating from Calcutta such as the 
Amrita Bazar Patrika and the Hindustan Standard, or even 
the staunchly nationalist Bengali daily Ananda Bazar 
Patrika (then edited by Prafulla Kumar Sarkar) decided 
to make “news” of the famine that was happening right 
next to and around their workplaces for months. 
57 Suniti Kumar Ghosh, The Indian Constitution and Its 
Review (Mumbai: Research Unit for Political Economy, 
2001), 49. 
	
  

	
  
58 Natarajan, History of the Press in India, 283-284. 
Conjectures are conjectures; but it is likely enough this 
editor might have been Tushar Kanti Ghosh of Amrita 
Bazar Patrika, though more famous for printing blank 
editorials for three consecutive days to mourn over the 
killings and arson during the religious riots. 
59 “Press and Registration of Books Act No. xxv of 
1876,” in Law relating to Press and Sedition, G. K. Roy 
(Simla: Station Press, 1915), 1-3.  
60 As Rajeev Dhavan points out, the success of imperial 
legality in British India depended on its ability to reduce 
all issues of freedom of speech and expression to a 
“public-order-at-all-costs” argument: the uncritical 
acceptance of the policy of institutional validity of the 
government, and its elaborate systems of penal order, as 
the starting point of all discussion. The Republic of 
India that followed later was to accept this reification of 
a “public order” as the de facto basis of its legitimacy 
and unquestionable supremacy. See Rajeev Dhavan, 
“Obtaining Moral Consensus in a Law and Order 
Society,” in The Indian Public Sphere: Readings in Media 
History, edited by Arvind Rajagopal (New Delhi: Oxford 
University Press, 2009), 88-98. 
61 Natarajan, History of the Press in India, 223. 
62 D. N., “Indian Big Bourgeoisie and the National 
Question: The Formative Phase,” Economic and Political 
Weekly 24, no. 9 (1989): 456. Also see Perry Anderson, 
“After Nehru,” London Review of Books 34, no. 15 (2012): 
21-36, where Anderson discusses the various means 
through which Nehru and leaders of the Indian 
National Congress opted for maintaining the repressive 
structures of the earlier colonial state, and avoided all 
references to federalism while staking claim to the 
territorial sovereignty of a new nation. 
63 Harish Damodaran, India’s New Capitalists: Caste, 
Business, and Industry in a Modern Nation (New York: 
Palgrave Macmillan, 2008), 209. 
64 In October 1948, Guruswamy and his associates 
launched a “sister” Kannada daily, the Prajavani. The 
Deccan Herald and the Prajavani made an economic drive 
and treamlined their operations in 1958-59, which made 
Guruswamy’s company emerge as the biggest player in 
the “news” business in Karnataka—a position it held 
until the 1990s after which the Times of India entered 
their almost exclusive playing field. Ibid., 210. 
65 Inder Malhotra, “The Statesman Story,” Media 
Mimansa, no. 3 (2008): 94. 
66 Ibid., 94-95. 
67 Hydrogenated vegetable oil. This was a commodity 
that fetched high profits during the war, and remained 
popular in India as a cheaper (and often black-
marketed) alternative to mustard oil well into the 1980s.  
68 This was no loss of innocence for the Indian press. 
However, this raised the most objections, perhaps 
because of the Indian state’s later hostility and public 
vilification of Ramkrishna Dalmia—a champion of holy 
cows (not in the metaphorical sense) and Hindu 
revivalism, and importantly, a bitter opponent of Nehru. 
	
  



Media	
  History	
  Monographs	
  16:2	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  Ray	
  

	
   18	
  

	
  
69 D. R. Mankekar, The Press Under Pressure (New Delhi: 
Indian Book Company, 1973), 78-79. 
70 Soon after the end of the war, Dalmia had bought 
shares worth a crore of rupees by securing a bank 
overdraft of Rs. 80 lakh from a privately-owned bank, 
the Bank of India. The bank bought shares of worth Rs. 
84 lakh, and sold them at Rs. 81 lakh to another private 
bank owned by the Dalmia Jains, the Gwalior Bank. 
The Gwalior Bank declared itself insolvent, and the 
Dalmia Jains took over its assets and liabilities through 
another of their companies, the Delhi Glass Works Ltd. 
The Dalmia Cement and Paper Marketing Company 
sold itself out to private insurance companies (Indian 
Insurance, Indian Fire and General Insurance etc.), and 
repurchased itself, with Dalmia reaping profits in the 
process. Ranabir Samaddar, New Technology in Indian 
Newspaper Industry: A Critical Appraisal (Calcutta: Centre 
for Studies in Social Sciences, Calcutta, 1990). 
71 T. J. S. George, introduction to The Goenka Letters: 
Behind the Scenes in The Indian Express, edited by T. J. S. 
George (Chennai: East West Books, 2006), 12, 18-19, 
28-29. 
72 T. J. S. George, appendix to Goenka Letters, ibid., 239. 
These newspapers failed to make impact, and were 
quickly discontinued. 
73 Ibid. 
74 The National Call was established in Delhi in the 
1930s by Mukhtar Ahmad Ansari, a former Congress 
president, and the founder of the Jamia Milia Islamia 
University at Delhi. Dalmia was helped in the purchase 
by J. N. Sahni, who had become the editor of the paper 
in the meantime, after quitting Hindustan Times. 
75 T. J. S. George, appendix to Goenka Letters, 239. 
76 Chandrika Kaul, “India, the Imperial Press 
Conferences and the Empire Press Union: The 
Diplomacy of News in the Politics of Empire, 1909–
1946,” in Media and the British Empire, edited by 
Chandrika Kaul (New York: Palgrave Macmillan, 2006), 
132. Kaul credits Tushar Kanti Ghosh for being the 
first Indian newspaper proprietor to own simultaneous 
publications in different cities; but as we have seen, the 
Birlas and Ramnath Goenka beat him to it in the 1930s, 
even if they did not openly stake their claim on the 
different publications they owned. The Statesman too 
had opened its Delhi office in the 1930s, but its owners 
do not qualify for the claim, at least in the racial sense 
implied here. 
77 In 1959, Ghosh relaunched the Allahabad edition as a 
separate newspaper, the Northern India Patrika. 
78 Sahni, Truth About the Indian Press, 197. 
79 Jeffrey, “Monitoring Newspapers and Understanding 
the Indian State,” 749. 
80 Ibid. 
81 Ibid., 749-751. 
82 Report of the Press Commission (1954), Part I, 309. 
83 Calculated from the table of circulation provided in 
the Report of the Press Commission (1954), Part I, 306-307. 
	
  

	
  
84 For example, we can refer to an observation made by 
Sumanta Banerjee: “After independence, the national 
newspapers in the English language which had played a 
missionary role in the freedom struggle were acquired 
by India’s industrialists. Some of the British-owned 
English dailies also were bought over to become the 
mouthpiece of Indian reaction. The newspaper industry 
came to be owned by the jute barons, the textile barons, 
the cement barons, and the steel barons.” [Sumanta 
Banerjee, India’s Monopoly Press: A Mirror of Distortion 
(New Delhi: Indian Federation of Working Journalists, 
1973), 11-12.] As we have seen above, these newspapers 
were acquired mostly before India’s independence and 
during the transfer of power, and, with the solitary 
exception of the Statesman, not strictly after. There is 
another point to be noted in Banerjee’s observations: he 
merges “national” with “nationalism” to the extent that 
he seems to attach a special significance to the 
“nationalist” roles played by the English-language 
newspapers, when in reality the role was shared by them 
with their Indian-language counterparts, and with the 
latter definitely deserving more credit for their 
resistance against the colonial rule.  


